این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۵، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر فضای فیزیکی بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران مرکز آموزش ولیعصر (عج) تبریز
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر فضای فیزیکی (محیط آموزشی) بر کیفیت یادگیری و آموزش فراگیران در مرکز آموزش ولیعصر (عج) تبریز است. بر این اساس فرضیه های تحقیق عبارتند از :
1- نحوی معماری اماکن در مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران تاثیر دارد.
2- موقعیت مکانی مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران تاثیر دارد.
3- چگونگی کاربری فضای محیطی مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران تاثیر دارد.
این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است که به صورت توصیفی- تحلیلی و به شیوه پیمایشی انجام گرفته و برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار 16 spss استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه فراگیران و مربیان مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز به تعداد 600 نفر در مهر ماه سال 1392 بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد 243 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است برای تعیین اعتبار ابزار سنجش، از روایی محتوا (نظر خبرگان و اساتید) و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ به میزان (89/0) a= استفاده شده است.
نتایج بدست آمده نشان می دهد:
اولا: بین فضای فیزیکی محیط آموزش و کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران رابطه معنادار و نسبتا قوی وجود دارد به طوری که همبستگی بین دو متغیر میزان 66 درصد است.
ثانیا: در مجموع متغیرهای این پژوهش شامل؛ نحوی طراحی و معماری، محل استقرار ساختمان ها و کاربری اماکن در مرکز آموزش ولیعصر (عج) تبریز می تواند تا 49 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته (کیفیت یادگیری فراگیران) را تبیین نماید و 51 درصد تغییرات متغیر وابسته نیز مربوط به متغیرهایی است که وارد پژوهش حاضر نشده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای آموزشی، کیفیت آموزش، فراگیران، مرکز آموزش ولیعصر،

عنوان انگلیسی بررسی تاثیر فضای فیزیکی بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران مرکز آموزش ولیعصر (عج) تبریز
چکیده انگلیسی مقاله پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر فضای فیزیکی (محیط آموزشی) بر کیفیت یادگیری و آموزش فراگیران در مرکز آموزش ولیعصر (عج) تبریز است. بر این اساس فرضیه های تحقیق عبارتند از :
1- نحوی معماری اماکن در مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران تاثیر دارد.
2- موقعیت مکانی مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران تاثیر دارد.
3- چگونگی کاربری فضای محیطی مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز بر کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران تاثیر دارد.
این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است که به صورت توصیفی- تحلیلی و به شیوه پیمایشی انجام گرفته و برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار 16 spss استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه فراگیران و مربیان مرکز آموزش ولیعصر(عج) تبریز به تعداد 600 نفر در مهر ماه سال 1392 بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد 243 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است برای تعیین اعتبار ابزار سنجش، از روایی محتوا (نظر خبرگان و اساتید) و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ به میزان (89/0) a= استفاده شده است.
نتایج بدست آمده نشان می دهد:
اولا: بین فضای فیزیکی محیط آموزش و کیفیت یادگیری (آموزش) فراگیران رابطه معنادار و نسبتا قوی وجود دارد به طوری که همبستگی بین دو متغیر میزان 66 درصد است.
ثانیا: در مجموع متغیرهای این پژوهش شامل؛ نحوی طراحی و معماری، محل استقرار ساختمان ها و کاربری اماکن در مرکز آموزش ولیعصر (عج) تبریز می تواند تا 49 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته (کیفیت یادگیری فراگیران) را تبیین نماید و 51 درصد تغییرات متغیر وابسته نیز مربوط به متغیرهایی است که وارد پژوهش حاضر نشده اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فضای آموزشی, کیفیت آموزش, فراگیران, مرکز آموزش ولیعصر

نویسندگان مقاله محمد جعفری |


جعفر خضرلو |



نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_12114_75b697da47ff1c5070ca3ed0a59b3604.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-1640205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات