بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۸۹، شماره ۱۶، صفحات ۲۷-۴۷

عنوان فارسی علوم انسانی و جایگاه آن از دیدگاه مقام معظم رهبری
چکیده فارسی مقاله علوم انسانی جایگاه و اعتبار ویژه ای در دنیای امروزی دارد تا آنجا که برخی ایستادن بر سکوی توسعه را مرهون توجه به این حوزه می‌دانند، چرا که بنیان ها و بنیادهای جامعه انسانی را به طور عام و خاص، مورد بررسی قرار داده، حصول آگاهی و شناخت را به اهمیت دادن به این علوم در آن جامعه وابسته می دانند؛ این بدین معناست که علوم انسانی مظهر خودآگاهی هر جامعه و مهم ترین عنصر تمدن و انسجام ساختار و سازمان‌ها و نهادهای دولتی است. بنابراین، تعیین اهمیت، جایگاه و نقش علوم انسانی به عنوان زیر ساخت و بستر سایرعلوم یکی از مهم ترین موضوعات و مسائلی است که باید در جامعه علمی و عرصه سیاست گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا علوم انسانی ماهیت و کارکرد راهبردی دارند و چارچوب سایر علوم را تعیین می کنند. در واقع، علوم انسانی معطوف به غایت است و هدف نهایی جامعه را تعیین می کند و به سایر علوم جهت می بخشد، از این روست که در کلیه کشورهای جهان، به ویژه جوامع توسعه یافته، علوم نسانی در مقایسه با سایر علوم اهمیت و اولویت بیشتری دارند. چون علوم غیر انسانی، کاربردی،فنی و تکنیکی هستند و در قالب علوم انسانی جهت دار و معنا دار می توانند کارکرد خود را به خوبی ایفا نمایند. بر این اساس، تلاش و برنامه ریزی برای توسعه کیفی و ارتقای سطح و جایگاه علوم انسانی با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه ای که در جوامع امروزی دارد، از یک سوء و تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله « علوم انسانی» و مشکلات آن از سوی دیگر، ضروری به نظر می رسد، لذا ما دراین پژوهش به بررسی اهمیت و جایگاه این علوم از دیدگاه مقام معظم رهبری خواهیم پرداخت. سؤالی که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت عبارت است از اینکه علوم انسانی در ایران چه جایگاه و منزلتی دارد و چه راهکارهایی برای ارتقای این مهم در ایران ارائه شده است؟
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی 1
چکیده انگلیسی مقاله 2
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله 3

نویسندگان مقاله نیره میرزا بابایی |



نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_10377_729cb1da9fbf782e3068b68577c3d6f1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/652/article-652-1639810.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات