بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۹۰، شماره ۱۸، صفحات ۳۷-۵۵

عنوان فارسی شیوه های برقراری ارتباط با مخاطبان در امر تربیت دینی
چکیده فارسی مقاله تربیت دینی زمانی شکل می گیردکه امر دینی همچون پیامی به درستی از یاد دهنده به مخاطبان منتقل شود. در این مقاله ضمن اراده تعاریفی برای « ارتباط انسانی»، « ارتباطات اجتماعی» و « تربیتی دینی» ، شیوه های برقراری ارتباط با مخاطبان از منظر دین اسلام بررسی می شود. در این روش ها رسانه های جمعی نقشی انکار ناپذیر دارند. لذا شناخت امکانات رسانه های جمعی سنتی و مدرن نیز در این راه ضروری است . از همه مهمتر در شرایط فعلی که به یمن رسانه های مدرن همچون اینترنت، حجم وسیعی از اطلاعات و داده های پردازش شده یا خام در گردش اند و جامعه اطلاعاتی برچنین مبنایی تعریف می شود، انتقال پیام های دینی و به ویژه پیام هایی که به امر تربیت دینی می پردازند، اهمیتی دوچندان می یابد. براین اساس، پرسش اصلی مقاله این است: شیوه های برقراری ارتباط در جامعه مبتنی بر اطلاعات برای تربیت دینی چگونه خواهد بود؟ از نظر دین اسلام روش های مختلفی برای ارتباط با افراد وجود دارد. این روش ها از جمله عبارت اند از: مناظره یا جدال احسن، سخنرانی و خطبه، نامه، تدریس، داستان، دعا و تلاوت قرآن که در دو قالب ارتباط انسانی و ارتباطات جمعی تبیین پذیرند. بر این اساس راهکارهایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان ارائه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی 3
چکیده انگلیسی مقاله 3
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله 33

نویسندگان مقاله امید علی مسعودی |



نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_10392_6d7e3bf756d16b9638e974acadc0c4a4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/652/article-652-1639800.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات