بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۶، صفحات ۱۳۳-۱۶۱

عنوان فارسی شیوه های تعلیم و تربیت از منظر امام سجاد)ع( با تکیه بر صحیفه سجادیه
چکیده فارسی مقاله اسلام کام لترین شناخت را در انسان به عنوان موضوع اصلی تعلیم و تربیت ارائه م یدهد و این شناخت در وحی و سیره و سنت معصومین)ع( به وضوح ارائه شده است، و ائمه معصومین خود، الگوی عملی سلوک در طریقت اسلام راستین م یباشند که تمام افعال و سخنانشان منبع الها مبخش برای پیروان حقیقی مکتب توحیدی اسلام است. در این بین یکی از کتب معتبر شیعی، صحیفه سجادیه امام سجاد)ع( است که از منظر تعلیم و تربیت، اهمیت شایانی دارد. انسان، برترین آفریده خداوند است که خداوند بستر و استعداد رشد و کمال را در وجود وی به ودیعه نهاده است تا به مقام خلیفه الهی برسد که طی این مسیر جز با تعلیم و تربیت صحیح ممکن نیست. این نوشتار در پی دستیابی و شناسایی شیو ههای تعلیم و تربیت از منظر امام سجاد)ع( با تکیه بر صحیفه سجادیه می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه ای است. بر این اساس با توجه به سؤال و هدف اصلی تحقیق، در مطالعه صحیفه سجادیه 19 شیوه تعلیم و تربیت استخراج گردید که عبارت اند از : 1- الگوسازی -2 عفو 3- یادآوری نعم تها 4- تغافل 5- انذار و تبشیر 6- توبه 7- نیکی در برابر بدی -8 تأخیر در کیفر 9- موعظه 10 - ابراز توانای یها 11 - ناچیزشمردن خوبی ها و زیاد شمردن بد یها 12 - حُسن ظن 13 - عذرپذیری 14 - فراهم کردن زمینه مناسب 15 - تأمین صحیح نیازها -16 سال مسازی محیط 17 - تغییر موقعیت 18 - تزکیه 19 - عبر تآموزی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلیم، تربیت، شیوه های تعلیم و تربیت، امام سجاد)ع(، صحیفه سجادیه،

عنوان انگلیسی 1
چکیده انگلیسی مقاله 1
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله 1

نویسندگان مقاله امیر نادری |


حمیدرضا آرایی |


حمیدرضا شیرزاد نشلی |



نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_10227_79aea6e611b21344116639215f853b4e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/652/article-652-1639783.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات