|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۷، صفحات ۸۹-۱۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تربیتی معناداری زندگی در مقابل پوچی از دیدگاه اسلام و تأثیر کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
زندگی معنادار یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم در فلسفه و روانشناسی از نظر تاریخی است و تلاش برای درک ماهیت آن طی قرنهای متمادی تداوم داشته است. بر این اساس، در این مقاله تلاش بر آن است که با نگاهی به معناداری زندگی در مقابل پوچی، از دیدگاه اسلام، اهمیت و نقش تربیتی آن را روشن کنیم و راهی جدید پیش روی متخصصان و صاحب نظران برای بهبود عملکرد در آموزش و پرورش باز نماید. روش تحقیق : پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی – مروری انجام شده است. یافته ها: یافته های حاصل از این تحقیق نشان میدهد که معناداری زندگی در فرهنگ اسلامی مسئلهای بسیار مهم به شمار میآید. اسلام معنای حقیقی زندگی را قرب الهی میداند. هدف دار بودن زندگی عین معنادار بودن زندگی است. نتیجه گیری : نتایج به دست آمده در فرایند تربیت و در نظام آموزش و پرورش نشان میدهد افرادی که به خدا ایمان دارند و معنای حقیقی زندگی را دریافته اند در مقابل شکست ها و چالش ها بهتر عمل میکنند و سرانجام تمام مراحل زندگی را به امید دستیابی به هدف خود و با انگیزه بیشتر طی میکنند تا به سر منزل مقصود برسند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
، معناداری، پوچی، تعلیم و تربیت، |
|
عنوان انگلیسی |
5 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
5 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
5 |
|
نویسندگان مقاله |
سپیده نیکونژاد |
سید ابراهیم میرشاه جعفری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_10413_6fcb9a8fdbb4c00aef309121ba035392.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/652/article-652-1639712.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|