این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
بصیرت و تربیت اسلامی
، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۳، صفحات ۷۱-۹۰
عنوان فارسی
بررسی و مقایسه سبکهای فرزندپروری از دیدگاه اسلام و دانشمندان غربی
چکیده فارسی مقاله
بشر امروزی با وجود انواع پیشرفتها، به علت انحرافات اخلاقی و تربیتی، گرفتار بحران و نابسامانیهایی فراوان شده است که حاکی از بهکار نگرفتن نظام تعلیم و تربیت صحیح است. انسان استعداد رسیدن به قرب الهی را دارد و این امر با تربیت حقیقی امکانپذیر است. «خانواده» از عوامل مهم و بسیار مؤثر در تربیت انسان است که هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ کیفیت تأثیر، مهمترین محیط برای شکوفایی استعدادهای مختلف فرزند است. روابط والدین با فرزندان در محیط خانواده، عنصری اساسی برای رشد و تربیت فرزندان در تمام ابعاد وجودی آنان است. در علم روانشناسی، فرزندپروری به شیوه غالب بر تربیت فرزند از سوی والدین تأکید میکند که متأثر از عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. در کشورهای غربی، تحقیقاتی گسترده در مورد سبکهای فرزندپروری و آثار آن صورت گرفته و بر اساس آنها، چهار سبک فرزندپروری مطرح شده است که عبارتاند از: فرزندپروری مقتدرانه، فرزندپروری مستبدانه، فرزندپروری سهلگیرانه و فرزندپروری مسامحهکارانه. این طبقهبندی، مبتنی بر پاسخدهی و تقاضاهای والدین صورت گرفته است. هر یک از سبکهای فرزندپروری با بروز و نگهداری رفتارها و ویژگیهای فرزندان رابطه دارد؛ برای مثال «عزتنفس بسیار» «پیشرفت تحصیلی» و «کفایتهای اجتماعی» از جمله متغیرهایی هستند که با فرزندپروری مقتدرانه رابطه دارند. همچنین مشکلات رفتاری، افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی با فرزندپروری مسامحهکارانه مرتبط است. در متون اسلامی نیز بهطور جامع به شیوههای تربیت فرزند اشاره شده است. از دیدگاه دین مقدس اسلام، مسئولیت اصلی فرزندپروری به عهده پدر و مادر است و آنان باید برای آموزش و تربیت فرزندان بهترین شیوهها را به کار گیرند. با توجه به اینکه پژوهشهای مربوط به فرزندپروری غالباً در کشورهای غربی صورت گرفته و با توجه به اهمیت والای فرزندپروری و تأثیرپذیری آن از مسائل فرهنگی و اجتماعی در قرن کنونی، مقاله حاضر با هدف بررسی و مقایسه سبکهای فرزندپروری از دیدگاه دانشمندان غربی و دیدگاه اسلامی به روش توصیفی- تحلیلی از طریق بررسی منابع کتابخانهای به انجام رسیده است. نتایج این پژوهش نشان داد که از میان روشهای غربی تربیت فرزند (مطابق با نظریه بامریند)، سبک فرزندپروری مقتدرانه نزدیکترین روش به روش تربیتی مسئولانه در اسلام است و سبکهای فرزندپروری سهلگیرانه و مسامحهکارانه بهمثابه سبکهای ناسالم از نظر اسلام است. ازاینرو میتوان گفت که سبک فرزندپروری مسئولانه، بهترین روش فرزندپروری از دیدگاه اسلامی و مشابه با سبک تربیتی مقتدرانه از دیدگاه غربی است. بااینوجود، کاستیهایی در روش تربیتی مقتدرانه وجود دارد که در روش تربیتی مسئولانه یافت نمیشود، بهطوریکه روش تربیتی مسئولانه در راستای هدف نهایی تربیت انسان قرار دارد و بر مبنای توحیدمداری و ولایتمداری و محبت معصومان تنظیم شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوههای فرزندپروری، اسلام، دانشمندان غربی، مقایسه تطبیقی،
عنوان انگلیسی
ddddddddd
چکیده انگلیسی مقاله
ddddddddddddddddd
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ddddddddddddddddddd
نویسندگان مقاله
محمدحسین عادلپور |
نشانی اینترنتی
http://init.jrl.police.ir/article_18766_eb4d6824ca3277c69738800b05f115c8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/652/article-652-1639675.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات