کارآگاه، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۲، صفحات ۸۴-۱۰۲

عنوان فارسی راهبردهای پی شگیرانه آموزشی آگاه یساز: ضرورتی
چکیده فارسی مقاله چکیده فضای سایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمین و منحرفین مصون نمانده است، بلکه افرادی که پیشتر منحرف نبوده اند را به ارتکابِ رفتارِ منحرفانه و مجرمانه به طمع انداخته است. شاید بتوان یکی از علت های اولیه رشدِ انحرافات سایبری را در ناآگاهی و عدم درکِ گستره و آثارِ گران بارِ تهدیدهای سایبری از سوی عموم مردم و درنتیجه عدم تقبیح و نکوهشِ چنین رفتارهایی جستجو کرد. از این رو، مهم ترین ابزار به منظور مبارزه با انحرافات سایبری، آگاه سازیِ همگانی و ارتقاء سواد رسانه ای است. در ارتباط با کودکان و نوجوانان به عنوان کنش گران اصلیِ این انحرافات- چه به عنوان بزه کار و چه بزه دیده- در پیش گیری از این انحرافات به ویژه در اوانِ دوران کودکی و نوجوانی و نیز والدین « آموزش » ضرورتِ نقش آنان، دوچندان به نظر می رسد. بنابراین، به منظور نیل به این هدف، ارتباط میان رفتارهای انحرافیِ برخط و آثارِ ملموسِ چنین رفتارهایی در فضای مادی و نیز رابطه مندیِ هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و خانوادگیِ مثبت با رفتار کاربران در فضای سایبر، باید درک و درونی سازی شوند. به عبارت دیگر، باید راهبردهای میان مدت و بلند مدتی را بکار بست تا اخلاق سایبری کاربران فضای سایبری حداقل به همان اندازه اخلاقیات آنان در فضای مادی رشد و بالندگی پیدا کند. در این نوشتار، ابتدا بر پایه نظریه یادگیری اجتماعی و رهایی اخلاقی، رابطه میان فراوانیِ رفتار منحرفین و عدم نکوهش و یا حتی تقویت رفتار آنان در نظر عموم مردم تبیین گردیده و سپس راهبردهایی به منظور پیش گیری از این انحرافات و رشد سواد رسانه ای ارائه شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی راهبردهای پی شگیرانة آموزشی آگاه یساز: ضرورتی
چکیده انگلیسی مقاله چکیده فضای سایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمین و منحرفین مصون نمانده است، بلکه افرادی که پیشتر منحرف نبوده اند را به ارتکابِ رفتارِ منحرفانه و مجرمانه به طمع انداخته است. شاید بتوان یکی از علت های اولیة رشدِ انحرافات سایبری را در ناآگاهی و عدم درکِ گستره و آثارِ گران بارِ تهدیدهای سایبری از سوی عموم مردم و درنتیجه عدم تقبیح و نکوهشِ چنین رفتارهایی جستجو کرد. از این رو، مهم ترین ابزار به منظور مبارزه با انحرافات سایبری، آگاه سازیِ همگانی و ارتقاء سواد رسانه ای است. در ارتباط با کودکان و نوجوانان به عنوان کنش گران اصلیِ این انحرافات- چه به عنوان بزه کار و چه بزه دیده- در پیش گیری از این انحرافات به ویژه در اوانِ دوران کودکی و نوجوانی و نیز والدین « آموزش » ضرورتِ نقش آنان، دوچندان به نظر می رسد. بنابراین، به منظور نیل به این هدف، ارتباط میان رفتارهای انحرافیِ برخط و آثارِ ملموسِ چنین رفتارهایی در فضای مادی و نیز رابطه مندیِ هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و خانوادگیِ مثبت با رفتار کاربران در فضای سایبر، باید درک و درونی سازی شوند. به عبارت دیگر، باید راهبردهای میان مدت و بلند مدتی را بکار بست تا اخلاق سایبری کاربران فضای سایبری حداقل به همان اندازه اخلاقیات آنان در فضای مادی رشد و بالندگی پیدا کند. در این نوشتار، ابتدا بر پایة نظریه یادگیری اجتماعی و رهایی اخلاقی، رابطه میان فراوانیِ رفتار منحرفین و عدم نکوهش و یا حتی تقویت رفتار آنان در نظر عموم مردم تبیین گردیده و سپس راهبردهایی به منظور پیش گیری از این انحرافات و رشد سواد رسانه ای ارائه شده است
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهزاد رضوی فرد |


حسین محمد کوره پز |



نشانی اینترنتی http://det.jrl.police.ir/article_10687_972c9479777fd2043f5632c9858d0619.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1518/article-1518-1638155.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات