|
کارآگاه، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۲، صفحات ۸۴-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
راهبردهای پی شگیرانه آموزشی آگاه یساز: ضرورتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده فضای سایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمین و منحرفین مصون نمانده است، بلکه افرادی که پیشتر منحرف نبوده اند را به ارتکابِ رفتارِ منحرفانه و مجرمانه به طمع انداخته است. شاید بتوان یکی از علت های اولیه رشدِ انحرافات سایبری را در ناآگاهی و عدم درکِ گستره و آثارِ گران بارِ تهدیدهای سایبری از سوی عموم مردم و درنتیجه عدم تقبیح و نکوهشِ چنین رفتارهایی جستجو کرد. از این رو، مهم ترین ابزار به منظور مبارزه با انحرافات سایبری، آگاه سازیِ همگانی و ارتقاء سواد رسانه ای است. در ارتباط با کودکان و نوجوانان به عنوان کنش گران اصلیِ این انحرافات- چه به عنوان بزه کار و چه بزه دیده- در پیش گیری از این انحرافات به ویژه در اوانِ دوران کودکی و نوجوانی و نیز والدین « آموزش » ضرورتِ نقش آنان، دوچندان به نظر می رسد. بنابراین، به منظور نیل به این هدف، ارتباط میان رفتارهای انحرافیِ برخط و آثارِ ملموسِ چنین رفتارهایی در فضای مادی و نیز رابطه مندیِ هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و خانوادگیِ مثبت با رفتار کاربران در فضای سایبر، باید درک و درونی سازی شوند. به عبارت دیگر، باید راهبردهای میان مدت و بلند مدتی را بکار بست تا اخلاق سایبری کاربران فضای سایبری حداقل به همان اندازه اخلاقیات آنان در فضای مادی رشد و بالندگی پیدا کند. در این نوشتار، ابتدا بر پایه نظریه یادگیری اجتماعی و رهایی اخلاقی، رابطه میان فراوانیِ رفتار منحرفین و عدم نکوهش و یا حتی تقویت رفتار آنان در نظر عموم مردم تبیین گردیده و سپس راهبردهایی به منظور پیش گیری از این انحرافات و رشد سواد رسانه ای ارائه شده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
راهبردهای پی شگیرانة آموزشی آگاه یساز: ضرورتی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
چکیده فضای سایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمین و منحرفین مصون نمانده است، بلکه افرادی که پیشتر منحرف نبوده اند را به ارتکابِ رفتارِ منحرفانه و مجرمانه به طمع انداخته است. شاید بتوان یکی از علت های اولیة رشدِ انحرافات سایبری را در ناآگاهی و عدم درکِ گستره و آثارِ گران بارِ تهدیدهای سایبری از سوی عموم مردم و درنتیجه عدم تقبیح و نکوهشِ چنین رفتارهایی جستجو کرد. از این رو، مهم ترین ابزار به منظور مبارزه با انحرافات سایبری، آگاه سازیِ همگانی و ارتقاء سواد رسانه ای است. در ارتباط با کودکان و نوجوانان به عنوان کنش گران اصلیِ این انحرافات- چه به عنوان بزه کار و چه بزه دیده- در پیش گیری از این انحرافات به ویژه در اوانِ دوران کودکی و نوجوانی و نیز والدین « آموزش » ضرورتِ نقش آنان، دوچندان به نظر می رسد. بنابراین، به منظور نیل به این هدف، ارتباط میان رفتارهای انحرافیِ برخط و آثارِ ملموسِ چنین رفتارهایی در فضای مادی و نیز رابطه مندیِ هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و خانوادگیِ مثبت با رفتار کاربران در فضای سایبر، باید درک و درونی سازی شوند. به عبارت دیگر، باید راهبردهای میان مدت و بلند مدتی را بکار بست تا اخلاق سایبری کاربران فضای سایبری حداقل به همان اندازه اخلاقیات آنان در فضای مادی رشد و بالندگی پیدا کند. در این نوشتار، ابتدا بر پایة نظریه یادگیری اجتماعی و رهایی اخلاقی، رابطه میان فراوانیِ رفتار منحرفین و عدم نکوهش و یا حتی تقویت رفتار آنان در نظر عموم مردم تبیین گردیده و سپس راهبردهایی به منظور پیش گیری از این انحرافات و رشد سواد رسانه ای ارائه شده است |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهزاد رضوی فرد |
حسین محمد کوره پز |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://det.jrl.police.ir/article_10687_972c9479777fd2043f5632c9858d0619.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1518/article-1518-1638155.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|