این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی
، جلد ۱۳۹۰، شماره ۱۴، صفحات ۸۹-۱۱۱
عنوان فارسی
نقش آموزش کنترل خشم در مقاوم سازی نوجوانان در برابر اعتیاد و سوء مصرف مواد
چکیده فارسی مقاله
اعتیاد از مهمترین عوامل تهدیدکنندۀ رفاه و امنیت اجتماعی محسوب میشود. اعتیاد موجب افزایش جرم و جنایت، رفتارهای پرخطر و مختل شدن امنیت اجتماعی میگردد. روش طرح پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان کبودرآهنک در استان همدان، جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. انتخاب نمونه از این جامعه با روش تصادفی خوشهای صورت گرفت. پس ازانجام پیش آزمون در دانش آموزان مدرسه انتخاب شده و غربال دانش آموزانی که از نظر خشم و اعتیاد پذیری نمره بالایی داشتند، سی نفر به طور تصادفی از میان آنها انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (پانزده نفر) و گواه (پانزده نفر) جایگزین شدند. برنامه آموزش کنترل خشم به مدت دوازده جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع آوری دادههای مربوط به متغیرهای وابسته، از پرسشنامۀ ابراز صفت-حالت خشم 2 (STAXI_2) و مقیاس ایرانی آمادگی به اعتیاد (IAPS) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کنترل خشم موجب کاهش اعتیاد پذیری در دانش آموزان شد.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشانگر اهمیت کنترل خشم در کاهش میزان اعتیادپذیری نوجوانان است. از این رو با اتخاذ رویکردهایی در جهت آموزش کنترل خشم در میان کودکان و نوجوانان، میتوان گام مهمی در جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد در میان نوجوانان برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش کنترل خشم، اعتیاد پذیری، دانش آموزان،
عنوان انگلیسی
نقش آموزش کنترل خشم در مقاوم سازی نوجوانان در برابر اعتیاد و سوء مصرف مواد
چکیده انگلیسی مقاله
اعتیاد از مهمترین عوامل تهدیدکنندۀ رفاه و امنیت اجتماعی محسوب میشود. اعتیاد موجب افزایش جرم و جنایت، رفتارهای پرخطر و مختل شدن امنیت اجتماعی میگردد. روش طرح پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان کبودرآهنک در استان همدان، جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. انتخاب نمونه از این جامعه با روش تصادفی خوشهای صورت گرفت. پس ازانجام پیش آزمون در دانش آموزان مدرسه انتخاب شده و غربال دانش آموزانی که از نظر خشم و اعتیاد پذیری نمره بالایی داشتند، سی نفر به طور تصادفی از میان آنها انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (پانزده نفر) و گواه (پانزده نفر) جایگزین شدند. برنامه آموزش کنترل خشم به مدت دوازده جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع آوری دادههای مربوط به متغیرهای وابسته، از پرسشنامۀ ابراز صفت-حالت خشم 2 (STAXI_2) و مقیاس ایرانی آمادگی به اعتیاد (IAPS) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کنترل خشم موجب کاهش اعتیاد پذیری در دانش آموزان شد.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشانگر اهمیت کنترل خشم در کاهش میزان اعتیادپذیری نوجوانان است. از این رو با اتخاذ رویکردهایی در جهت آموزش کنترل خشم در میان کودکان و نوجوانان، میتوان گام مهمی در جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد در میان نوجوانان برداشت.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه رسولی |
نشانی اینترنتی
http://osra.jrl.police.ir/article_9760_4bfa94cb027dae58ce46e3054ba24334.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1500/article-1500-1638027.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات