پژوهشنامه مطالعات مرزی، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳، صفحات ۶۵-۹۰

عنوان فارسی تحلیلی بر عوامل موثر در صنعت گردشگری منطقه مرزی سیستان با استفاده از روش SWOT
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه صنعت جهانگردی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در شناساندن هویّت ملّی و فرهنگی، تحصیلی، درآمد و رشد و پویایی اقتصاد شمرده می شود و شناسایی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت‌های مناطق گردشگری به عنوان رمز توسعه محسوب می‌شود. در این راستا منطقه سیستان با توجه به ویژگی های محیطی، جاذبه‎های فرهنگی و انسانی، آثار تاریخی و باستانی بی نظیر، می تواند با مدیریت و برنامه‎ریزی علمی به یکی از محورهای مهم گردشگری در سطح منطقه تبدیل گردد. هدف از این مقاله شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای گردشگری در منطقه سیستان می‌باشد.
روش: این پژوهش، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان مرتبط با امور گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته توریسم، مردم و گردشگران منطقه به تعداد 40 نفر می‌باشند، این افراد با استفاده از روش نمونه‎گیری گلوله برفی انتخاب شده‎اند. داده‎های حاصل در چارچوب مدل SWOT تحلیل شده اند.
یافته ها و نتایج: تحلیل‌های حاصل از این مدل نشان می‌دهد که وضعیت گردشگری منطقه سیستان در موقعیت تنوع(SO) قرار دارد؛ نتایج نشان می‌دهد که عدم وجود امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران، فقدان امکانات رفاهی و تفریحی، عدم تبلیغات مؤثر و اطلاع رسانی صحیح، از موانع اساسی بر سر راه توسعه گردشگری منطقه سیستان به حساب می آید. در نهایت با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در منطقه، راهکارهای مناسب جهت کاهش نقاط ضعف و محدودیت ها و بهره‌گیری از نقاط قوت و فرصت‎های موجود ارائه گردید
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری، مرز، مدلSWOT، برنامه ریزی، منطقه سیستان،

عنوان انگلیسی تحلیلی بر عوامل موثر در صنعت گردشگری منطقه مرزی سیستان با استفاده از روش SWOT
چکیده انگلیسی مقاله زمینه و هدف: امروزه صنعت جهانگردی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در شناساندن هویّت ملّی و فرهنگی، تحصیلی، درآمد و رشد و پویایی اقتصاد شمرده می شود و شناسایی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت‌های مناطق گردشگری به عنوان رمز توسعه محسوب می‌شود. در این راستا منطقه سیستان با توجه به ویژگی های محیطی، جاذبه‎های فرهنگی و انسانی، آثار تاریخی و باستانی بی نظیر، می تواند با مدیریت و برنامه‎ریزی علمی به یکی از محورهای مهم گردشگری در سطح منطقه تبدیل گردد. هدف از این مقاله شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای گردشگری در منطقه سیستان می‌باشد.
روش: این پژوهش، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان مرتبط با امور گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته توریسم، مردم و گردشگران منطقه به تعداد 40 نفر می‌باشند، این افراد با استفاده از روش نمونه‎گیری گلوله برفی انتخاب شده‎اند. داده‎های حاصل در چارچوب مدل SWOT تحلیل شده اند.
یافته ها و نتایج: تحلیل‌های حاصل از این مدل نشان می‌دهد که وضعیت گردشگری منطقه سیستان در موقعیت تنوع(SO) قرار دارد؛ نتایج نشان می‌دهد که عدم وجود امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران، فقدان امکانات رفاهی و تفریحی، عدم تبلیغات مؤثر و اطلاع رسانی صحیح، از موانع اساسی بر سر راه توسعه گردشگری منطقه سیستان به حساب می آید. در نهایت با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در منطقه، راهکارهای مناسب جهت کاهش نقاط ضعف و محدودیت ها و بهره‌گیری از نقاط قوت و فرصت‎های موجود ارائه گردید
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گردشگری, مرز, مدلSWOT, برنامه ریزی, منطقه سیستان

نویسندگان مقاله محمد نایب پور |


محمد ویسیان |


ناهید احسان زاده |


سمیه محمدی حمیدی |



نشانی اینترنتی http://bss.jrl.police.ir/article_17468_51b7c5ad2fd453242352d04f95494c6e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1498/article-1498-1637820.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات