|
پژوهشنامه مطالعات مرزی، جلد ۱۳۹۶، شماره ۱۵، صفحات ۳۵-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر گردشگری تجاری بر همدلی گردشگران در مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهر مرزی بانه) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: حفظ و تقویت همبستگی ملی قومیتها از جمله دغدغههای کشورها در جهان معاصر است. ایران از جمله کشورهایی است که از تنوع فرهنگی و قومی زیادی برخوردار است و بنابراین تقویت همدلی و همگرایی اقوام در این کشور امری حیاتی است. گردشگری یکی از ظرفیت هایی است که می تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر گردشگری تجاری بر همدلی اقوام ایرانی است. روش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا، شبه آزمایشی با استفاده از الگوی یک گروه در دو زمان می باشد. جامعه آماری شامل کلیه گردشگرانی است که در سال 1394 به شهر مرزی بانه سفر کرده اند. از بین آن ها تعداد 128 نفر از هموطنان غیرکرد که برای اولین بار به بانه سفر کردند، انتخاب شدند. داده ها با کمک پرسشنامه روا و پایا(آلفای کرونباخ 81/0) جمعآوری و با کمک آزمون تی دو نمونه ای تحلیل شد. یافته ها و نتایج: پژوهش نشان داد که همدلی هموطنان نسبت به مردم شهر بانه با سطح معناداری 99 درصد بعد از سفر به این شهر مرزی افزایش یافته است. بنابراین توسعه ظرفیت های گردشگری تجاری شهر بانه و ارائه خدمات مناسب به مردم این شهر و گردشگران، می تواند تبعات سیاسی ارزشمندی در پی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
همدلی، قومیت، مرزنشین، گردشگری تجاری، بانه، قوم کرد، |
|
عنوان انگلیسی |
بررسی تأثیر گردشگری تجاری بر همدلی گردشگران در مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهر مرزی بانه) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
زمینه و هدف: حفظ و تقویت همبستگی ملی قومیتها از جمله دغدغههای کشورها در جهان معاصر است. ایران از جمله کشورهایی است که از تنوع فرهنگی و قومی زیادی برخوردار است و بنابراین تقویت همدلی و همگرایی اقوام در این کشور امری حیاتی است. گردشگری یکی از ظرفیت هایی است که می تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر گردشگری تجاری بر همدلی اقوام ایرانی است. روش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا، شبه آزمایشی با استفاده از الگوی یک گروه در دو زمان می باشد. جامعه آماری شامل کلیه گردشگرانی است که در سال 1394 به شهر مرزی بانه سفر کرده اند. از بین آن ها تعداد 128 نفر از هموطنان غیرکرد که برای اولین بار به بانه سفر کردند، انتخاب شدند. داده ها با کمک پرسشنامه روا و پایا(آلفای کرونباخ 81/0) جمعآوری و با کمک آزمون تی دو نمونه ای تحلیل شد. یافته ها و نتایج: پژوهش نشان داد که همدلی هموطنان نسبت به مردم شهر بانه با سطح معناداری 99 درصد بعد از سفر به این شهر مرزی افزایش یافته است. بنابراین توسعه ظرفیت های گردشگری تجاری شهر بانه و ارائه خدمات مناسب به مردم این شهر و گردشگران، می تواند تبعات سیاسی ارزشمندی در پی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
همدلی, قومیت, مرزنشین, گردشگری تجاری, بانه, قوم کرد |
|
نویسندگان مقاله |
داریوش جهانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://bss.jrl.police.ir/article_17549_cab4b16890dbcd2f4dadb0f51391ebe8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1498/article-1498-1637738.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|