پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۳۲، صفحات ۱۱۱-۱۳۲

عنوان فارسی سنجش تطابق پلیس اطلاعات وامنیت عمومی ناجا با ویژگی‌های سازمان یادگیرنده
چکیده فارسی مقاله سازمان یادگیرنده سازمانی است که دائماً خود را به نحوی تغییر می‌دهد که با هدف موفقیت مجموعه سازمانی به نحو مطلوب تری اطلاعات را جمع آوری، مدیریت و استفاده کند و یادگیری تنها مزیت رقابتی پایدار برای این سازمان‌ها می باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین وضع موجود پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا با سازمان یادگیرنده و زیر سیستم‌های آن می باشد. این پژوهش به صورت پیمایش انجام و برای اندازه گیری سازمان یادگیرنده از پرسش‌نامه استاندارد سازمان یادگیرنده مارکوارت در مقیاس لیکرت و ضریب آلفای کرونباخ924/0 استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 324 نفر از کارشناسان هفت اداره پلیس اطلاعات وامنیت عمومی ناجا با رده شغلی کارشناس و بالاتر که 177 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای و سپس تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده شامل؛ پویایی‌های یادگیری، توانمند سازی افراد، مدیریت دانش وکاربرد فناوری بالاتر ازمیانگین فرضی است. همچنین زیر سیستم‌های تحول سازمان برابر با سطح میانگین فرضی بوده و بین میانگین حداقل دو زیر سیستم از زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توجه بیشتر به استقرار زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده وتوسعه متوازن این زیر سیستم‌ها متناسب با تولید دانش بومی پلیسی و اطلاعاتی و ارتقای سطح یادگیری به منظور توانمند سازی افراد ولزوم توجه هم زمان به تمامی زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده ضروری است و موانع یادگیری از جمله بوروکراسی لجام گسیخته، کنترل‌های غیر کارکردی، سلسله مراتب نامنعطف کاهش داده شده یا حذف شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازمان، یادگیری‌سازمانی، سازمان یادگیرنده، تغییر، پلیس اطلاعات و امنیت،

عنوان انگلیسی سنجش تطابق پلیس اطلاعات وامنیت عمومی ناجا با ویژگی‌های سازمان یادگیرنده
چکیده انگلیسی مقاله سازمان یادگیرنده سازمانی است که دائماً خود را به نحوی تغییر می‌دهد که با هدف موفقیت مجموعه سازمانی به نحو مطلوب تری اطلاعات را جمع آوری، مدیریت و استفاده کند و یادگیری تنها مزیت رقابتی پایدار برای این سازمان‌ها می باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین وضع موجود پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا با سازمان یادگیرنده و زیر سیستم‌های آن می باشد. این پژوهش به صورت پیمایش انجام و برای اندازه گیری سازمان یادگیرنده از پرسش‌نامه استاندارد سازمان یادگیرنده مارکوارت در مقیاس لیکرت و ضریب آلفای کرونباخ924/0 استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 324 نفر از کارشناسان هفت اداره پلیس اطلاعات وامنیت عمومی ناجا با رده شغلی کارشناس و بالاتر که 177 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای و سپس تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده شامل؛ پویایی‌های یادگیری، توانمند سازی افراد، مدیریت دانش وکاربرد فناوری بالاتر ازمیانگین فرضی است. همچنین زیر سیستم‌های تحول سازمان برابر با سطح میانگین فرضی بوده و بین میانگین حداقل دو زیر سیستم از زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توجه بیشتر به استقرار زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده وتوسعه متوازن این زیر سیستم‌ها متناسب با تولید دانش بومی پلیسی و اطلاعاتی و ارتقای سطح یادگیری به منظور توانمند سازی افراد ولزوم توجه هم زمان به تمامی زیر سیستم‌های سازمان یادگیرنده ضروری است و موانع یادگیری از جمله بوروکراسی لجام گسیخته، کنترل‌های غیر کارکردی، سلسله مراتب نامنعطف کاهش داده شده یا حذف شود.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سازمان, یادگیری‌سازمانی, سازمان یادگیرنده, تغییر, پلیس اطلاعات و امنیت

نویسندگان مقاله نجات امیری |


احمد نوری |



نشانی اینترنتی http://icra.jrl.police.ir/article_18126_0d933a90bf20617e65cbea23a77c5b1e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1354/article-1354-1637115.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات