پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۶، صفحات ۹۵-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی میزان تأثیر مطالب جنایی منتشره در رسانه‌های جمعی بر احساس امنیت عمومی مردم
چکیده فارسی مقاله رسانه‌های جمعی دارای نقش دوگانه‌ای در زمینۀ وقوع جرم یا پیشگیری از آن هستند. مطالب منتشر شده در رسانه‌ها می تواند احساس امنیت خاطر، اعتماد، بر آورده شدن انتظارات و نیازها و دلگرمی را برای مخاطبان یا بر عکس، ناامنی روانی را به وجود آورد و باعث شود در مخاطبان احساس ترس، اضطراب، بی ثباتی، اغتشاش ذهنی و بی‌اعتمادی نسبت به دیگران ایجاد شود. این احساس فردی در حیات اجتماعی نیز اثر گذاشته و به شکل نوعی اختلاف و بی‌اعتمادی و اضطراب در روابط فی‌مابین افراد بروز می‌کند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر انتشار مطالب جنایی منتشره در رسانه‌های جمعی بر احساس امنیت عمومی مردم کرمانشاه انجام شده است. پژوهش فوق از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن در شهر کرمانشاه تشکیل می دهند که از میان آنها 384 نفر به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش نامۀ محقق ساخته است. نتایج این پژوهش نشان داد که مهم ترین منبع دریافت اطلاعات وقایع جنایی، تلویزیون بوده و مهم‌ترین انگیزه از پیگیری اخبار جنایی، آگاهی یافتن از شرایط جامعه است. به اعتقاد اکثر پاسخگویان انعکاس عملکرد پلیس در رسانه‌ها بسیار مطلوب و عملکرد پلیس در واقعیت نیز مطلوب است و میزان احساس امنیت در میان پاسخگویان بسیار پایین است. به طور کلی، مجموع متغیرهای این تحقیق تنها 4/6 درصد از تغییرات احساس امنیت را تبیین می‌کنند و 6/93 درصد از تغییرات آن به عواملی خارج از حوزۀ انتشار اخبارجنایی رسانه‌ها بر می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخبار جنایی، احساس امنیت، رسانه‌های جمعی، امنیت عمومی، منبع اطلاعات، گزارش خبری،

عنوان انگلیسی بررسی میزان تأثیر مطالب جنایی منتشره در رسانه‌های جمعی بر احساس امنیت عمومی مردم
چکیده انگلیسی مقاله رسانه‌های جمعی دارای نقش دوگانه‌ای در زمینۀ وقوع جرم یا پیشگیری از آن هستند. مطالب منتشر شده در رسانه‌ها می تواند احساس امنیت خاطر، اعتماد، بر آورده شدن انتظارات و نیازها و دلگرمی را برای مخاطبان یا بر عکس، ناامنی روانی را به وجود آورد و باعث شود در مخاطبان احساس ترس، اضطراب، بی ثباتی، اغتشاش ذهنی و بی‌اعتمادی نسبت به دیگران ایجاد شود. این احساس فردی در حیات اجتماعی نیز اثر گذاشته و به شکل نوعی اختلاف و بی‌اعتمادی و اضطراب در روابط فی‌مابین افراد بروز می‌کند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر انتشار مطالب جنایی منتشره در رسانه‌های جمعی بر احساس امنیت عمومی مردم کرمانشاه انجام شده است. پژوهش فوق از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن در شهر کرمانشاه تشکیل می دهند که از میان آنها 384 نفر به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش نامۀ محقق ساخته است. نتایج این پژوهش نشان داد که مهم ترین منبع دریافت اطلاعات وقایع جنایی، تلویزیون بوده و مهم‌ترین انگیزه از پیگیری اخبار جنایی، آگاهی یافتن از شرایط جامعه است. به اعتقاد اکثر پاسخگویان انعکاس عملکرد پلیس در رسانه‌ها بسیار مطلوب و عملکرد پلیس در واقعیت نیز مطلوب است و میزان احساس امنیت در میان پاسخگویان بسیار پایین است. به طور کلی، مجموع متغیرهای این تحقیق تنها 4/6 درصد از تغییرات احساس امنیت را تبیین می‌کنند و 6/93 درصد از تغییرات آن به عواملی خارج از حوزۀ انتشار اخبارجنایی رسانه‌ها بر می گردد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اخبار جنایی, احساس امنیت, رسانه‌های جمعی, امنیت عمومی, منبع اطلاعات, گزارش خبری

نویسندگان مقاله ساجده واعظ زاده |


فرزاد پورنظری |


محمدرضا آمویی |


علی ایاسه |



نشانی اینترنتی http://icra.jrl.police.ir/article_18145_8c80a4bb77dec05240a64d37c72e1dc2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1354/article-1354-1637108.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات