پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۷، صفحات ۵۵-۷۸

عنوان فارسی نقش رسانه‌ها (مطبوعات)در مبارزه با جرایم اقتصادی
چکیده فارسی مقاله وجود برخی دلایل اعم از اهمیت جرایم اقتصادی، میزان تأثیرگذاری آن در تمامی امور یک جامعه، وقوع اختلاس 3000 میلیارد تومانی، نوپا بودن جرایم اقتصادی کلان در کشور، عدم اطلاع رسانی مناسب در سالیان اخیر و ...، انجام تحقیقی جامع را در جهت مبارزه با این جرایم ضروری نموده است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه‌ها در مبارزه با جرم با تأکید بر جرایم اقتصادی به انجام رسید. پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت و هدف، کاربردی واز نظر روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مطالب منتشر شده در خصوص جرایم اقتصادی در سال ۱۳۹۰ از روزنامه‌های کیهان، آرمان و دنیای اقتصاد تشکیل می دهد که تعداد ۴۴۳ مطلب با موضوع جرم اقتصادی به دست آمد.نتایج تحقیق نشان می دهد بین جهت‌گیری رسانه ها و نوع جهت‌گیری مطالب اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد و این امر به منزلۀ این است که مطالب مطبوعات با جهت‌گیری های مطالب اقتصادی اعم از مثبت، منفی و خنثی با یکدیگر متفاوت بوده و به صورت یکسان در خصوص مطالب جهت‌گیری نکرده اند. همچنین بین مطالب اقتصادی جرایم اقتصادی و نقش آنها تفاوت معناداری وجود دارد. در این راستا، روزنامۀ کیهان بیش‌ترین فراوانی را در نقش «شکل دهی افکار» و روزنامۀ آرمان بیشترین فراوانی را در «نقش خبری» و روزنامۀ دنیای اقتصاد بیش‌ترین فراوانی را در نقش نظارتی و بازرسی داشته اند. بنابراین می توان ادعا کرد که مطبوعات در نقش‌های خود، نوعی مقابله و مبارزه با جرایم اقتصادی را در نظر داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه، جرایم اقتصادی، مطبوعات، مبارزه با جرایم اقتصادی، جهت‌گیری مطالب،

عنوان انگلیسی نقش رسانه‌ها (مطبوعات)در مبارزه با جرایم اقتصادی
چکیده انگلیسی مقاله وجود برخی دلایل اعم از اهمیت جرایم اقتصادی، میزان تأثیرگذاری آن در تمامی امور یک جامعه، وقوع اختلاس 3000 میلیارد تومانی، نوپا بودن جرایم اقتصادی کلان در کشور، عدم اطلاع رسانی مناسب در سالیان اخیر و ...، انجام تحقیقی جامع را در جهت مبارزه با این جرایم ضروری نموده است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه‌ها در مبارزه با جرم با تأکید بر جرایم اقتصادی به انجام رسید. پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت و هدف، کاربردی واز نظر روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مطالب منتشر شده در خصوص جرایم اقتصادی در سال ۱۳۹۰ از روزنامه‌های کیهان، آرمان و دنیای اقتصاد تشکیل می دهد که تعداد ۴۴۳ مطلب با موضوع جرم اقتصادی به دست آمد.نتایج تحقیق نشان می دهد بین جهت‌گیری رسانه ها و نوع جهت‌گیری مطالب اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد و این امر به منزلۀ این است که مطالب مطبوعات با جهت‌گیری های مطالب اقتصادی اعم از مثبت، منفی و خنثی با یکدیگر متفاوت بوده و به صورت یکسان در خصوص مطالب جهت‌گیری نکرده اند. همچنین بین مطالب اقتصادی جرایم اقتصادی و نقش آنها تفاوت معناداری وجود دارد. در این راستا، روزنامۀ کیهان بیش‌ترین فراوانی را در نقش «شکل دهی افکار» و روزنامۀ آرمان بیشترین فراوانی را در «نقش خبری» و روزنامۀ دنیای اقتصاد بیش‌ترین فراوانی را در نقش نظارتی و بازرسی داشته اند. بنابراین می توان ادعا کرد که مطبوعات در نقش‌های خود، نوعی مقابله و مبارزه با جرایم اقتصادی را در نظر داشته‌اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه, جرایم اقتصادی, مطبوعات, مبارزه با جرایم اقتصادی, جهت‌گیری مطالب

نویسندگان مقاله اصحاب حبیب زاده |


میرکاظم شریف شهری |



نشانی اینترنتی http://icra.jrl.police.ir/article_18149_840ce6c37372d1f929cbdca38cb339f5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1354/article-1354-1637093.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات