|
نظارت و بازرسی، جلد ۱۳۸۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۵-۱۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
پلیس چابک و متغیـرهای تأثیـرگذار |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از کارکردهای عمده مدیریت، برنامهریزی است. برنامهریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است که سازمانها در قالب آن، همه فعالیتها و کوششهای خود را برای تحقق اهداف مورد نظـر از جملـه چابکسازی و دستیابی به بهرهوری مناسب طی میکنند. در این مسیر، شاید مهمترین ثروت در هزاره سوم میلادی سرعت باشد. برای کاستن زمان پاسخگویی و بهبود انعطافپذیری باید شکل کاملاً جدیدی از سازمانها بهوجود آید. امروزه رقابت در ابعاد مختلفی مطرح است؛ مثل سرعت تحویل محصول یا ارائه خدمات به مشتری و شهروندان، ارتقای کیفیت، بهرهوری یا ارائه خدمات و... . مؤسسات و سازمانها در راستای این اهداف باید بر حرکت سریع اطلاعات در زمینه بهرهوری، ارائه خدمات مناسب و توزیع خدمات متمرکز شوند. هر چه این حرکت سریعتر باشد، سازمانها سریعتر پاسخگوی نیاز و تقاضای شهروندان خواهند بود. در این مسیر، سازمان پلیس نیز از این امر مستثنا نیست و بهمنظور اجرای مأموریت برقراری نظم و امنیت، بدون شک به بازنگری در ساختار سازمانی و نیروی انسانی، استفاده از فناوری کارآمد و پیشرفته نیاز دارد. در این مقاله ابتدا به بحث و بررسی تعاریف و مفاهیم چابکی از دیدگاه محققان پرداخته شده و سپس مدیریت چابک و ابعاد آن و همچنین ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی از جمله ساختار سازمانی، کارکنان، فناوری، فناوری اطلاعات و نوآوری و خلاقیت بحث گردیده است. در ادامه به اهداف و مزایای چابکسازی سازمان و موانع موجود برای برنامهریزی و چابکسازی در سازمانها و همچنین به شرایط و ضوابط مدیریت چابکسازی پلیس پرداخته، و در پایان به نتیجهگیری و ارائه پیشنهادهای لازم درخصوص چابکسازی پلیس و متغیرهای تأثیرگذار اشاره شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پلیس چابک، پلیس جامعه محور، ساختار سازمانی، |
|
عنوان انگلیسی |
پلیس چابک و متغیـرهای تأثیـرگذار |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
یکی از کارکردهای عمده مدیریت، برنامهریزی است. برنامهریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است که سازمانها در قالب آن، همه فعالیتها و کوششهای خود را برای تحقق اهداف مورد نظـر از جملـه چابکسازی و دستیابی به بهرهوری مناسب طی میکنند. در این مسیر، شاید مهمترین ثروت در هزاره سوم میلادی سرعت باشد. برای کاستن زمان پاسخگویی و بهبود انعطافپذیری باید شکل کاملاً جدیدی از سازمانها بهوجود آید. امروزه رقابت در ابعاد مختلفی مطرح است؛ مثل سرعت تحویل محصول یا ارائه خدمات به مشتری و شهروندان، ارتقای کیفیت، بهرهوری یا ارائه خدمات و... . مؤسسات و سازمانها در راستای این اهداف باید بر حرکت سریع اطلاعات در زمینة بهرهوری، ارائه خدمات مناسب و توزیع خدمات متمرکز شوند. هر چه این حرکت سریعتر باشد، سازمانها سریعتر پاسخگوی نیاز و تقاضای شهروندان خواهند بود. در این مسیر، سازمان پلیس نیز از این امر مستثنا نیست و بهمنظور اجرای مأموریت برقراری نظم و امنیت، بدون شک به بازنگری در ساختار سازمانی و نیروی انسانی، استفاده از فناوری کارآمد و پیشرفته نیاز دارد. در این مقاله ابتدا به بحث و بررسی تعاریف و مفاهیم چابکی از دیدگاه محققان پرداخته شده و سپس مدیریت چابک و ابعاد آن و همچنین ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی از جمله ساختار سازمانی، کارکنان، فناوری، فناوری اطلاعات و نوآوری و خلاقیت بحث گردیده است. در ادامه به اهداف و مزایای چابکسازی سازمان و موانع موجود برای برنامهریزی و چابکسازی در سازمانها و همچنین به شرایط و ضوابط مدیریت چابکسازی پلیس پرداخته، و در پایان به نتیجهگیری و ارائه پیشنهادهای لازم درخصوص چابکسازی پلیس و متغیرهای تأثیرگذار اشاره شده است. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پلیس چابک, پلیس جامعه محور, ساختار سازمانی |
|
نویسندگان مقاله |
علی اصغر جمراسی | برون سازمانی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://si.jrl.police.ir/article_10033_1c2c2049cc97592882612dc3012a0a94.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1288/article-1288-1636870.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|