|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۳۹۴، شماره ۵۳، صفحات ۷۱-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
الگویی مفهومی درباره رابطه خلاقیت و تفکر خلاق در پلیس جمهوری اسلامی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از اجرای این پژوهش ارائه الگویی مفهومی به منظور نشان دادن ارتباط میان خلاقیت و تفکر خلاق در پلیس جمهوری اسلامی ایران است. به منظور جمعآوری اطلاعات، منابع کتابخانهای و مقالات علمی که در پایگاههای نشریات معتبر داخلی و خارجی درباره موضوع پژوهش چاپ شده است و در دسترس قرار داشت با روش تحلیلی بررسی شد. جستوجو در این منابع با واژگان کلیدی «خلاقیت، تفکر خلاق و پلیس» صورت گرفت. این بررسی تحلیلی نشان داد که با استناد به نظریههای مطرح در دو حیطه خلاقیت و تفکر خلاق میتوان الگویی مفهومی ارائه نمود که منعکس کننده ارتباط میان آن دو باشد. الگوی ارائه شده حاکی از آن بود که ترکیب و تعامل عوامل مؤثر فردی، گروهی و سازمانی با یکدیگر منجر به رشد پرورش خلاقیت در سازمان میشود که در بقای آن بسیار مؤثر است. از سویی دیگر، تفکر خلاق خودْ حاصل مجموعهای از انواع سبکهای تفکر است که این سبکها شامل تفکرهای واگرا، افقی، ناخودآگاه، ارزشی، مولد و تحلیلی و بر اساس نظریه استرنبرگ و ویلیامز تفکر ترکیبی، تحلیلی و عملی است. حاصل این دو مجموعه به موازات یکدیگر تفکر خلاقی را میسازد که خود جزئی از خلاقیت میشود. الگویی که در این تحقیق ارائه شد حاکی از وجود ارتباط بین این دو مفهومی بود که کاربردشان در سازمانهای پویا و سازمانهایی که در مواجهه دائم با تغییرات محیطی است ــهمچون پلیس و نیروی انتظامیــ بسیار حائز اهمیت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی مفهومی، خلاقیت، تفکر خلاق، پلیس، |
|
عنوان انگلیسی |
الگویی مفهومی دربارة رابطة خلاقیت و تفکر خلاق در پلیس جمهوری اسلامی ایران |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
هدف از اجرای این پژوهش ارائة الگویی مفهومی به منظور نشان دادن ارتباط میان خلاقیت و تفکر خلاق در پلیس جمهوری اسلامی ایران است. به منظور جمعآوری اطلاعات، منابع کتابخانهای و مقالات علمی که در پایگاههای نشریات معتبر داخلی و خارجی دربارة موضوع پژوهش چاپ شده است و در دسترس قرار داشت با روش تحلیلی بررسی شد. جستوجو در این منابع با واژگان کلیدی «خلاقیت، تفکر خلاق و پلیس» صورت گرفت. این بررسی تحلیلی نشان داد که با استناد به نظریههای مطرح در دو حیطة خلاقیت و تفکر خلاق میتوان الگویی مفهومی ارائه نمود که منعکس کنندة ارتباط میان آن دو باشد. الگوی ارائه شده حاکی از آن بود که ترکیب و تعامل عوامل مؤثر فردی، گروهی و سازمانی با یکدیگر منجر به رشد پرورش خلاقیت در سازمان میشود که در بقای آن بسیار مؤثر است. از سویی دیگر، تفکر خلاق خودْ حاصل مجموعهای از انواع سبکهای تفکر است که این سبکها شامل تفکرهای واگرا، افقی، ناخودآگاه، ارزشی، مولد و تحلیلی و بر اساس نظریة استرنبرگ و ویلیامز تفکر ترکیبی، تحلیلی و عملی است. حاصل این دو مجموعه به موازات یکدیگر تفکر خلاقی را میسازد که خود جزئی از خلاقیت میشود. الگویی که در این تحقیق ارائه شد حاکی از وجود ارتباط بین این دو مفهومی بود که کاربردشان در سازمانهای پویا و سازمانهایی که در مواجهة دائم با تغییرات محیطی است ــهمچون پلیس و نیروی انتظامیــ بسیار حائز اهمیت است. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ساره صمدی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9562_e0020bb76c001656c0b078c52e0f7e30.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|