|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۳۹۵، شماره ۵۹، صفحات ۹۵-۱۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش سامانههای اطلاعاتی مدیریت بر نوآوری در امور خدماتی (نمونهپژوهی: پلیس+۱۰) |
|
چکیده فارسی مقاله |
سامانههای اطلاعاتی مدیریت یکی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشرفتها و تحولات چشمگیر محیط متغیر کنونی است. در این محیط، سازمانها تلاش میکنند، به منظور استفاده از قابلیتهای نوآوری خود و ایجاد مزیت رقابتی پایدار، سامانههای اطلاعاتی مدیریت جامعتری طراحی کنند و به کار گیرند. در این مقاله به بررسی نقش سامانههای اطلاعاتی مدیریت بر نوآوری در امور خدماتی پلیس +10 (که در اثربخشی سامانههای اطلاعاتی مدیریت منعکس میشود) میپردازیم که الگوی ارزشهای رقابتی آن را به صورت عملیاتی تعریف کرده است. الگوی ارزشهای رقابتی چهار مکتب مختلف مدیریتی را به منظور اندازهگیری اثربخشی سامانههای اطلاعاتی ترکیب میکند: نظام باز، روابط انسانی، فرایند داخلی و الگوی منطقی. با استفاده از نمونهای متشکل از 186 کارمند پلیس +10 شهر تهران، الگوی ساختاری با استفاده از حداقل مربعات جزئی طراحی و برآورد شده است. یافتهها نشان میدهد که مؤلفه روابط انسانی، که با ویژگیهای ارتباط بین فردی، تصمیمگیری گروهی، همکاری تیمی و شخصیسازی توصیف میشود، مهمترین عامل پیشبینیکننده نوآوری در امور خدماتی است. بُعد الگوی عقلایی اثربخشی سامانههای اطلاعاتی مدیریت بر اساس بهینهسازی، هدفگذاری و پیشبینی دارای تأثیری غیر مستقیم بر روابط انسانی از طریق عناصر نظام باز و فرایند داخلی است. دو مؤلفه دیگر اثربخشی سامانههای اطلاعاتی مدیریت (نظام باز و فرایند داخلی) از طریق بُعد روابط انسانی ارتباطی غیر مستقیم با نوآوری در فعالیت دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
سامانههای اطلاعاتی مدیریت یکی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشرفتها و تحولات چشمگیر محیط متغیر کنونی است. در این محیط، سازمانها تلاش میکنند، به منظور استفاده از قابلیتهای نوآوری خود و ایجاد مزیت رقابتی پایدار، سامانههای اطلاعاتی مدیریت جامعتری طراحی کنند و به کار گیرند. در این مقاله به بررسی نقش سامانههای اطلاعاتی مدیریت بر نوآوری در امور خدماتی پلیس +10 (که در اثربخشی سامانههای اطلاعاتی مدیریت منعکس میشود) میپردازیم که الگوی ارزشهای رقابتی آن را به صورت عملیاتی تعریف کرده است. الگوی ارزشهای رقابتی چهار مکتب مختلف مدیریتی را به منظور اندازهگیری اثربخشی سامانههای اطلاعاتی ترکیب میکند: نظام باز، روابط انسانی، فرایند داخلی و الگوی منطقی. با استفاده از نمونهای متشکل از 186 کارمند پلیس +10 شهر تهران، الگوی ساختاری با استفاده از حداقل مربعات جزئی طراحی و برآورد شده است. یافتهها نشان میدهد که مؤلفة روابط انسانی، که با ویژگیهای ارتباط بین فردی، تصمیمگیری گروهی، همکاری تیمی و شخصیسازی توصیف میشود، مهمترین عامل پیشبینیکنندة نوآوری در امور خدماتی است. بُعد الگوی عقلایی اثربخشی سامانههای اطلاعاتی مدیریت بر اساس بهینهسازی، هدفگذاری و پیشبینی دارای تأثیری غیر مستقیم بر روابط انسانی از طریق عناصر نظام باز و فرایند داخلی است. دو مؤلفة دیگر اثربخشی سامانههای اطلاعاتی مدیریت (نظام باز و فرایند داخلی) از طریق بُعد روابط انسانی ارتباطی غیر مستقیم با نوآوری در فعالیت دارند. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جواد معدنی | برون سازمانی
غلام جباری | درون سازمانی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9602_c4f7e21ec4470ddf2a4589c5254c1dd4.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|