|
مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۳۸۳، شماره ۲، صفحات ۴۲-۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ابعاد روانشناختی نظم و انضباط در مراکز آموزش ناجا |
|
چکیده فارسی مقاله |
روان شناسان به طور کلی سه دسته عامل را در نظم و انضباط مؤثر میدانند که عبارتند از: عوامل مربوط به یگان، عوامل مربوط به فرماندهان و عوامل مربوط به موقعیت. در این مقاله به بررسی تأثیر دو عامل اول بر تقویت نظم و انضباط پرداخته خواهد شد. یگانهای دارای نظم بالا معمولاً از انسجام بالایی برخوردارند. نیاز مشترک، داشتن دشمن مشترک، منافع مشترک و نشاط مشترک در بالا بردن انسجام در یگانهای نظامی و انتظامی تأثیر زیادی دارند. علاوه بر انسجام، دستورالعملهای روشن، عدم اجمال در نقش و تعارض در نقش و ممانعت از شکلگیری نظرات مخالف میتواند در تقویت نظم و انضباط مؤثر باشد. علاوه بر عوامل مربوط به یگان، عوامل مربوط به فرماندهی نیز در ایجاد و تقویت نظم و انضباط تأثیر گذارند. در این خصوص معمولاً پنج منبع قدرت در مدیریت و تأثیر آن بر اطاعتپذیری و نظمپذیری زیردستان بحث میشود. این پنج منبع عبارتند از: قدرت قهری، قدرت پاداش، قدرت قانونی، قدرت مرجع، قدرت تخصصی، در این مقاله به روشهای افزایش اطاعتپذیری و انضباط براساس هر کدام از این منابع قدرت اشاره شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسین الیاسی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9516_fd768867cedc19a148a3b10b497b436a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|