|
مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۳۹۰، شماره ۳۴، صفحات ۸۹-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش مؤلفه های هوش عاطفی در پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
عملکردسازمانی برجسته ازطریق تلاش های کارکنان معمولی حاصل نمی شود. از دلایلی که باعث موفقیت سازمان های بزرگ می شودوجود کارکنانی است که فراترازوظایف رسمی خودتلاش می نمایند.به عبارت دیگر این گونه سازمان ها دارای کارکنانی هستند که رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می دهند. تحقیقات نشان داده که بین هوش عاطفی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، ارتباط مثبتی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش عاطفی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است. داده های مورد نیاز برای تحلیل این ادعا با استفاده از پرسش نامه های قابلیت های عاطفی گولمن و رفتار شهروندی سازمانی از جامعه ی آماری پژوهش جمع آوری گردید. تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که رابطه ی بین هوش عاطفی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان معنادار است. علاوه بر آن تمامی مؤلفه های هوش عاطفی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه ی معناداری دارند. هم چنین تحلیل رگرسیون چندگانه بیان گر این است که از میان مؤلفه های هوش عاطفی مدیران، مدیریت روابط و آگاهی اجتماعی، بیشترین تاثیر را در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارند. از این رو پیشنهاد می شود پژوهش حاضر در سازمان پلیس و به خصوص دانشگاه علوم انتظامی اجرا شده، در صورت تکرار نتایج به منظور ارتقای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پلیس از مدیران و فرماندهانی با قابلیت های هوش عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین استفاده گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مجید مقدمی |
علی حمیدی زاده |
سید محمد حسین چاوشی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9341_ba40232f5fa07c82cf7c3643673bcb77.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|