|
مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴۵، صفحات ۱۰۷-۱۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش عواطف و حافظۀ عاطفی در حافظه سازمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مفهوم حافظه سازمانی گسترهای وسیع از تحقیقات را در رشتهها و علوم مختلف به خود اختصاص داده است. در ادبیات مدیریت نیز به مفهوم حافظه سازمانی، بهویژه در دو بُعد حافظه اظهاری و رویهای، بسیار توجه شده و درباره آن تحقیق شده است. اما، با وجود فراوانی تحقیقات، به محتوا و جنبه عاطفی حافظه سازمانی به میزانی کم توجه شده است. از این رو، در شرایط رقابت کنونی و با توجه به تأثیر مثبت و سازنده حافظۀ سازمانی بر عملکرد و توان رقابتی سازمانها، لازم است به عواملی که بر حافظۀ سازمانی تأثیرگذار است بیشتر پرداخته شود؛ از آنجا که تحقیقات در موضوع بُعد عاطفیِ حافظه سازمانی به تعدادی محدود و انگشتشمار صورت گرفته است و کاستیهایی نیز در این زمینه وجود دارد، این مقاله با هدف تعریف حافظۀ عاطفی سازمانی و ابعاد مختلف عواطف و پرداختن به تأثیر عواطف و حافظۀ عاطفی بر حافظۀ سازمانی نگاشته شده است. جهت نیل به این اهداف، گسترهای از ادبیاتِ موجود درباره حافظه عاطفی و بُعد عاطفی حافظۀ سازمانی مرور شده است. نتایج حاصل به این مطلب منتهی شد که عواطف میتواند نقشی بسزا در حافظه کارکنان و سازمان ایفا کند و موجب تعدیل حافظه سازمانی شود. همچنین میتوان درباره عواطف -به مثابه بخشی از حافظه سازمانی- تحقیق و بررسی کرد؛ ابعاد عاطفی و ترکیبهای مختلف این ابعاد میتواند منجر به حفظ حافظه سازمانی موجود، تغییر در حافظۀ اظهاری و رویهای و یا فراموشی سازمانی شود. همچنین، رابطهای دوطرفه میان حافظۀ عاطفی با حافظۀ اظهاری و رویهای وجود دارد که، به واسطه ابعادی از حافظۀ عاطفی، تعدیل میشود. از این رو بهرهگیری اثربخش از حافظه سازمانی مستلزم این است که مدیران و رهبران سازمان تجربیات عاطفی گذشته را مد نظر قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
نقش عواطف و حافظۀ عاطفی در حافظة سازمانی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
مفهوم حافظة سازمانی گسترهای وسیع از تحقیقات را در رشتهها و علوم مختلف به خود اختصاص داده است. در ادبیات مدیریت نیز به مفهوم حافظة سازمانی، بهویژه در دو بُعد حافظة اظهاری و رویهای، بسیار توجه شده و دربارة آن تحقیق شده است. اما، با وجود فراوانی تحقیقات، به محتوا و جنبة عاطفی حافظة سازمانی به میزانی کم توجه شده است. از این رو، در شرایط رقابت کنونی و با توجه به تأثیر مثبت و سازندة حافظۀ سازمانی بر عملکرد و توان رقابتی سازمانها، لازم است به عواملی که بر حافظۀ سازمانی تأثیرگذار است بیشتر پرداخته شود؛ از آنجا که تحقیقات در موضوع بُعد عاطفیِ حافظة سازمانی به تعدادی محدود و انگشتشمار صورت گرفته است و کاستیهایی نیز در این زمینه وجود دارد، این مقاله با هدف تعریف حافظۀ عاطفی سازمانی و ابعاد مختلف عواطف و پرداختن به تأثیر عواطف و حافظۀ عاطفی بر حافظۀ سازمانی نگاشته شده است. جهت نیل به این اهداف، گسترهای از ادبیاتِ موجود دربارة حافظة عاطفی و بُعد عاطفی حافظۀ سازمانی مرور شده است. نتایج حاصل به این مطلب منتهی شد که عواطف میتواند نقشی بسزا در حافظة کارکنان و سازمان ایفا کند و موجب تعدیل حافظة سازمانی شود. همچنین میتوان دربارة عواطف -به مثابه بخشی از حافظة سازمانی- تحقیق و بررسی کرد؛ ابعاد عاطفی و ترکیبهای مختلف این ابعاد میتواند منجر به حفظ حافظة سازمانی موجود، تغییر در حافظۀ اظهاری و رویهای و یا فراموشی سازمانی شود. همچنین، رابطهای دوطرفه میان حافظۀ عاطفی با حافظۀ اظهاری و رویهای وجود دارد که، به واسطة ابعادی از حافظۀ عاطفی، تعدیل میشود. از این رو بهرهگیری اثربخش از حافظة سازمانی مستلزم این است که مدیران و رهبران سازمان تجربیات عاطفی گذشته را مد نظر قرار دهند. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدتقی کامه خوش |
هادی اسماعیلی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9282_c65a3e311db0e11bfe869ad684db9840.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|