مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۸۷، شماره ۱۷، صفحات ۹۱-۱۰۵

عنوان فارسی هوش هیجانی : ابزاری برای مدیران
چکیده فارسی مقاله از زمانی که مفهوم هوش، IQ ، در محافل علمی مطرح شد به مدت صد سال چنان سیطره ای بر رفتارهای افراد اعمال می کرد که تمام مردم فعالیت های خود را تحت هدایت هوش خود قلمداد می کردند و پیشرفت ها یا عقب ماندگی های خود را به آن نسبت می دادند. پس از گذشت یک قرن با مشاهده شواهدی، دانشمندان دریافتند که عوامل دیگری علاوه بر IQ باعث موفقیت یا شکست فعالیت ها می شود. آن ها این عامل جدید را هوش هیجانی نامیدند. هوش هیجانی به ساده ترین تعریف عبارتست از توانایی فرد در شناسایی احساسات خود و دیگران و استفاده از آن در برقراری ارتباط موثر در جهت تحقق اهداف خاص. حوزه مدیریت یکی از نخستین جاهایی بود که هوش هیجانی در آن راه پیدا کرد. چرا مدیران با انسان ها کار می کنند و تعاملات انسانی از جنس عاطفه است تا تعقل. از طرف دیگر تحقیقات گلمن نشان داد که تنها 20 درصد موفقیت ناشی از IQ است و 80 درصد بقیه مربوط به توانایی استفاده از هوش هیجانی است. این مقاله در پی آن است تا بطور خلاصه مفهوم هوش هیجانی را مورد بررسی قرار دهد و تاریخچه، کارکردها و فواید آن را در مدیریت سازمان ها مورد بررسی قرار دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش، هوش هیجانی، مدیریت،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش, هوش هیجانی, مدیریت

نویسندگان مقاله داوود باقرزاده |


زهرا عیوضی |



نشانی اینترنتی http://pod1.jrl.police.ir/article_9457_b34953bc40bc1fed355e234e689a8ba7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات