|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۱-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین نقش ادراک کارکنان از عدالت سازمانی در رفتارهای شهروندی سازمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در بسیاری از تحقیقات بر پیامدهای مثبت رفتارهای شهروندی سازمانی در بین کارکنان تأکید شده است. به همین دلیل، بسیاری از مدیران و صاحبنظران به شناسایی عوامل به وجود آورندۀ این گونه از رفتارها در سازمانها توجه کردهاند. یکی از متغیرهایی که به نظر میرسد بر میزان رفتارهای شهروندی در بین کارکنان تأثیرگذار باشد میزان ادراک از عدالت موجود در سازمان است. هدف از این مقاله بررسی تأثیر و نقش ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر ایجاد و توسعۀ رفتارهای شهروندی سازمانی است. به این منظور، در ابتدا مروری بر مبانی نظری دو مفهوم یاد شده صورت گرفت. سپس، با استناد به پیشینه نظری و تحقیقاتی مرتبط، به بررسی این رابطه پرداختیم. در این تحقیق، به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیینشده، از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است و روش گردآوری اطلاعاتْ کتابخانهای و از طریق بررسی اسناد و تحقیقات صورتگرفته در قالب مقالات، کتب و پایاننامهها در موضوعات مرتبط است. بر اساس نتایج حاصل از مرور منابع مرتبط، ادراک کارکنان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق متغیرهای میانجی مانند اعتماد، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و... بر رفتارهای شهروندی سازمانی تأثیر مثبت دارد. البته این تأثیر در همه ابعاد عدالت به یک میزان نیست. بر اساس نتایج برخی از تحقیقات، از بین ابعاد مختلف عدالت سازمانی، بهترتیب عدالت مراودهای، عدالت اطلاعاتی و عدالت رویهای بیشترین ارتباط را با ایجاد و گسترش رفتارهای شهروندی سازمانی دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
در بسیاری از تحقیقات بر پیامدهای مثبت رفتارهای شهروندی سازمانی در بین کارکنان تأکید شده است. به همین دلیل، بسیاری از مدیران و صاحبنظران به شناسایی عوامل به وجود آورندۀ این گونه از رفتارها در سازمانها توجه کردهاند. یکی از متغیرهایی که به نظر میرسد بر میزان رفتارهای شهروندی در بین کارکنان تأثیرگذار باشد میزان ادراک از عدالت موجود در سازمان است. هدف از این مقاله بررسی تأثیر و نقش ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر ایجاد و توسعۀ رفتارهای شهروندی سازمانی است. به این منظور، در ابتدا مروری بر مبانی نظری دو مفهوم یاد شده صورت گرفت. سپس، با استناد به پیشینة نظری و تحقیقاتی مرتبط، به بررسی این رابطه پرداختیم. در این تحقیق، به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیینشده، از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است و روش گردآوری اطلاعاتْ کتابخانهای و از طریق بررسی اسناد و تحقیقات صورتگرفته در قالب مقالات، کتب و پایاننامهها در موضوعات مرتبط است. بر اساس نتایج حاصل از مرور منابع مرتبط، ادراک کارکنان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق متغیرهای میانجی مانند اعتماد، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و... بر رفتارهای شهروندی سازمانی تأثیر مثبت دارد. البته این تأثیر در همة ابعاد عدالت به یک میزان نیست. بر اساس نتایج برخی از تحقیقات، از بین ابعاد مختلف عدالت سازمانی، بهترتیب عدالت مراودهای، عدالت اطلاعاتی و عدالت رویهای بیشترین ارتباط را با ایجاد و گسترش رفتارهای شهروندی سازمانی دارد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمدرضا اسماعیلی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9543_5191bf60684d4971f8e9bbff20a5b5bb.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|