|
مطالعات تاریخ انتظامی، جلد ۱۳۸۹، شماره ۳۱، صفحات ۱۱-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل تاثیرگذار، مؤلفه ها و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سازمان ها بدون تمایل داوطلبانه افراد به همکاری، قادر به توسعه اثر بخشی خرد جمعی خود نیستند. زیرا در حالت اجباری، شخص وظایف خود را در راستای مقررات و قوانین و استانداردهای قابل قبول یک سازمان و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام می دهد. ولی در همکاری داوطلبانه افراد سعی، کوشش ، انرژی و بصیرت خود را برای شکوفایی توانایی های خود به نفع سازمان ابراز می کنند. رفتار شهروندی سازمانی یک تفکر و ایده است و آن مشتمل بر رفتارهای متنوع کارکنان نظیر، پذیرش و به عهده گرفتن مسئولیت های اضافی، پیروی از قوانین و رویه های سازمان، حفظ و توسعه نگرش مثبت، شکیبایی و تحمل نارضایتی و مشکلات در سر کار است. در نتیجه، بر اساس تئوری ها و نظریه های سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی به کارایی و اثر بخشی سازمان ها از طریق تحولات منابع، نوآوری ها و وفق پذیری کمک می کند. لذا در این مقاله مبانی نظری و عملی رفتار شهروندی سازمانی به صورت عمیق مورد بررسی قرار گرفته است. با مطالعه و بررسی منابع مختلف عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی، مولفه های اصلی برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی و هم چنین پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی شناسایی گردیدند. در نهایت یک مدل مفهومی شامل عوامل تاثیرگذار، مولفه ها و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی ارائه گردیده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتارهای فرانقشی، رفتار شهروندی سازمانی، بهره وری، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسماعیل غلام حسینی |
حسین بجانی |
عماد ملکی نیا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9371_18e03b37c3c75aa5a9c3724e7439c6d3.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|