|
مطالعات تاریخ انتظامی، جلد ۱۳۹۴، شماره ۵۳، صفحات ۱۱۳-۱۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشنهاد چارچوبی مفهومی برای توسعه دانشگاه اسلامی(نمونهپژوهی دانشگاه علوم انتظامی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
دانشگاه اسلامی با هویت دینی- علمی خود قادر خواهد بود سرمایه انسانی مسئولیتپذیر و متخصص را در جهت پیشبرد توسعه ایران اسلامی تربیت نماید. به این منظور دانشگاهها باید، برای تبدیل شدن به دانشگاه اسلامی، متناسب با مقتضیات درونی و محیطی خود، به گونهای معنادار (مؤثر و مفید) به بازسازماندهی خویش بپردازند. این مهم میتواند به بهترین نحو از طریق اتخاذ رویکرد پویای توسعه سازمانی در دانشگاهها محقق شود. در واقع، دانشگاه اسلامی، پیش از آنکه بتواند از طریق تحقق نقش شایسته و بایسته خود توسعه درونزای کشور را موجب گردد، ابتدا باید خود را به مدد راهبردهای توسعهای مناسب به گونهای تواناساز تغییر و توسعه دهد. به طوری که بتواند به نیازها و مقتضیات محیط راهبردی حال و آینده پاسخ راهبردی دهد. با توجه به این امر، در این مقاله تلاش شده است با معرفی، کاربرد و تلفیق سه الگوی برآمده از پژوهش در زمینه توسعه سازمانی دانشگاه چارچوبی تحت عنوان منظومه پویای توسعه دانشگاه اسلامی تدوین و معرفی گردد. منظومه توسعه دانشگاه اسلامی میتواند در قالب یک نظام رفتاری اثربخش و در متن رویکردی نظاممند، راهبردی و یادگیرنده، به منظور تواناسازی دانشگاه، برای ایفای رسالت علمی و ملی خود در فضا و فرهنگی اسلامی مدنظر قرار گیرد. در این بین، رهبری نقش مرکزی دارد. این چارچوب میتواند مبنای عمل برای تبدیل دانشگاه علوم انتظامی به دانشگاهی اسلامی قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
پیشنهاد چارچوبی مفهومی برای توسعة دانشگاه اسلامی(نمونهپژوهی دانشگاه علوم انتظامی) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
دانشگاه اسلامی با هویت دینی- علمی خود قادر خواهد بود سرمایة انسانی مسئولیتپذیر و متخصص را در جهت پیشبرد توسعة ایران اسلامی تربیت نماید. به این منظور دانشگاهها باید، برای تبدیل شدن به دانشگاه اسلامی، متناسب با مقتضیات درونی و محیطی خود، به گونهای معنادار (مؤثر و مفید) به بازسازماندهی خویش بپردازند. این مهم میتواند به بهترین نحو از طریق اتخاذ رویکرد پویای توسعة سازمانی در دانشگاهها محقق شود. در واقع، دانشگاه اسلامی، پیش از آنکه بتواند از طریق تحقق نقش شایسته و بایستة خود توسعة درونزای کشور را موجب گردد، ابتدا باید خود را به مدد راهبردهای توسعهای مناسب به گونهای تواناساز تغییر و توسعه دهد. به طوری که بتواند به نیازها و مقتضیات محیط راهبردی حال و آینده پاسخ راهبردی دهد. با توجه به این امر، در این مقاله تلاش شده است با معرفی، کاربرد و تلفیق سه الگوی برآمده از پژوهش در زمینة توسعة سازمانی دانشگاه چارچوبی تحت عنوان منظومة پویای توسعة دانشگاه اسلامی تدوین و معرفی گردد. منظومة توسعة دانشگاه اسلامی میتواند در قالب یک نظام رفتاری اثربخش و در متن رویکردی نظاممند، راهبردی و یادگیرنده، به منظور تواناسازی دانشگاه، برای ایفای رسالت علمی و ملی خود در فضا و فرهنگی اسلامی مدنظر قرار گیرد. در این بین، رهبری نقش مرکزی دارد. این چارچوب میتواند مبنای عمل برای تبدیل دانشگاه علوم انتظامی به دانشگاهی اسلامی قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جعفر ترکزاده |
هاجر معینی شهرکی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9564_1e151f52613dd1ec4c23f61b9a802638.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|