مطالعات تاریخ انتظامی، جلد ۱۳۹۴، شماره ۵۵، صفحات ۱۱-۳۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر عوامل درون‌سازمانی بر ارتقای مدیریت کیفیت ناجا (نمونه‌پژوهی: فرماندهی انتظامی استان گیلان)
چکیده فارسی مقاله مدیریت کیفیت در ناجا با نگاه به برقراری عدالت، دست‌رسی به عملکرد مطلوب، مقبولیت اجتماعی، اثربخشی و عرضه خدمات مضاعف به ارباب رجوع افق‌هایی جدید فراروی ناجا ایجاد کرده است و می‌تواند، ضمن رعایت حقوق شهروندی، به ارتقای رضایتمندی منجر گردد. هدف از این پژوهش تعیین میزان تأثیر عوامل مؤثر درون‌سازمانی بر ارتقای مدیریت کیفیت ناجا بر اساس ابعاد 1. محیطی 2. فرایندی 3.رفتاری و 4. خلاقیت و نوآوری در فرماندهی انتظامی استان گیلان است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. با بررسی نظریات علمی چهار فرضیه استخراج شد. با طراحی پرسش‌نامه و توزیع آن در بین نمونه‌ای 61 نفری از کارکنان فرماندهی انتظامی استان گیلان که در فرایند مدیریت مکنا قرار گرفته بودند پرسش صورت گرفت. روایی پرسش‌نامه مورد تأیید استادان و صاحب‌نظران واقع شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شده (0.938a=) تأیید شد.آزمون فرضیه‌های پژوهش این موضوع را مشخص نمود که عوامل مؤثر درون‌سازمانی رابطه‌ای معنادار با ابعاد چهارگانه ارتقای مدیریت کیفیت ناجا در فرماندهی انتظامی استان گیلان دارد. می‌توان دریافت که بین دیدگاه کارکنان فرماندهی انتظامی استان گیلان در مورد مؤلفه‌های مؤثر در کیفیت ناجا تفاوت وجود دارد. بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر درون‌سازمانی بر ابعاد محیطی، فرایندی، رفتاری و بالاخره خلاقیت و نوآوری نشان از آن دارد که بُعد رفتاری با شاخصه دلسوزی نسبت به کار به میزان 71/19 بیشترین تأثیر و بُعد محیطی با شاخصه نصب تابلوهای راهنما در مسیر به میزان 33/13 کمترین تأثیر را در مدیریت کیفیت ناجا در فرماندهی انتظامی استان گیلان دارد. بنابراین برای ارتقای کیفیت ابعاد باید به همه این شاخص‌ها توجهی بیشتر معطوف داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله مدیریت کیفیت در ناجا با نگاه به برقراری عدالت، دست‌رسی به عملکرد مطلوب، مقبولیت اجتماعی، اثربخشی و عرضة خدمات مضاعف به ارباب رجوع افق‌هایی جدید فراروی ناجا ایجاد کرده است و می‌تواند، ضمن رعایت حقوق شهروندی، به ارتقای رضایتمندی منجر گردد. هدف از این پژوهش تعیین میزان تأثیر عوامل مؤثر درون‌سازمانی بر ارتقای مدیریت کیفیت ناجا بر اساس ابعاد 1. محیطی 2. فرایندی 3.رفتاری و 4. خلاقیت و نوآوری در فرماندهی انتظامی استان گیلان است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. با بررسی نظریات علمی چهار فرضیه استخراج شد. با طراحی پرسش‌نامه و توزیع آن در بین نمونه‌ای 61 نفری از کارکنان فرماندهی انتظامی استان گیلان که در فرایند مدیریت مکنا قرار گرفته بودند پرسش صورت گرفت. روایی پرسش‌نامه مورد تأیید استادان و صاحب‌نظران واقع شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شده (0.938a=) تأیید شد.آزمون فرضیه‌های پژوهش این موضوع را مشخص نمود که عوامل مؤثر درون‌سازمانی رابطه‌ای معنادار با ابعاد چهارگانة ارتقای مدیریت کیفیت ناجا در فرماندهی انتظامی استان گیلان دارد. می‌توان دریافت که بین دیدگاه کارکنان فرماندهی انتظامی استان گیلان در مورد مؤلفه‌های مؤثر در کیفیت ناجا تفاوت وجود دارد. بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر درون‌سازمانی بر ابعاد محیطی، فرایندی، رفتاری و بالاخره خلاقیت و نوآوری نشان از آن دارد که بُعد رفتاری با شاخصة دلسوزی نسبت به کار به میزان 71/19 بیشترین تأثیر و بُعد محیطی با شاخصة نصب تابلوهای راهنما در مسیر به میزان 33/13 کمترین تأثیر را در مدیریت کیفیت ناجا در فرماندهی انتظامی استان گیلان دارد. بنابراین برای ارتقای کیفیت ابعاد باید به همة این شاخص‌ها توجهی بیشتر معطوف داشت.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عدالت زیبنده |



نشانی اینترنتی http://pod1.jrl.police.ir/article_9574_9b145f9734efbe7de13fab2cc8eccf93.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات