|
توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۰، شماره ۳۷، صفحات ۹۵-۱۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در سازمان ها و ارائه ی الگوی مفهومی برای سنجش آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
خودکارآمدی از مفاهیم مهم در حوزه ی مدیریت و سازمان محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار، مولفهها و نتایج و پیامدهای خودکارآمدی از طریق بررسی انواع خودکارآمدی، نقش عوامل میانجی و پیامدهای این متغیر است ــ که گاهی میتواند به مثابه متغیر مستقل و گاهی وابسته و میانجی عمل کند. تحقیق حاضر را به شیوه ی مطالعه ی کتابخانهای و با بهرهگیری از مبانی نظری و تجربی خودکارآمدی انجام داده ایم. در این تحقیق، ضمن شناسایی جایگاه و اهمیت خودکارآمدی در سازمانها، نقش آن در عملکرد کارکنان، و به تبع آن سازمان، را بررسی کرده ایم. برای تحقق این هدف، علاوه بر تعریف و شناسایی انواع خودکارآمدی (مدیریتی، فردی، حافظه، ادراک شده، هویت- فرصت، پایدار، شغلی و جمعی)، منابع اصلی خودکارآمدی را، که عبارتاز دستاورد های عملکردی، تجربه جانشینی، ترغیب کلامی و حالتهای کاراندام شناسانه است، بررسی کرده ایم.پیکره ی اصلی این نوشتار به بررسی مولفههای نُه گانه ی خودکارآمدی پرداخته است؛ در این مقاله،ضمن شناسایی پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدیاز طریق مطالعه ی تحقیقاتی که دانشمندان این حوزه ی مطالعاتی داشته اند، الگوی مفهومی جدیدی شامل عوامل پیشایند، مولفه ها و پیامدهای خودکارآمدی شناسایی و استخراج شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سطوح خودکارآمدی، ابعاد خودکارآمدی، عوامل اثرگذار بر خودکارآمدی، مولفه های خودکارآمدی، انواع خودکارآمدی، پیامدهای خودکارآمدی، |
|
عنوان انگلیسی |
بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در سازمان ها و ارائه ی الگوی مفهومی برای سنجش آن |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
خودکارآمدی از مفاهیم مهم در حوزه ی مدیریت و سازمان محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار، مولفهها و نتایج و پیامدهای خودکارآمدی از طریق بررسی انواع خودکارآمدی، نقش عوامل میانجی و پیامدهای این متغیر است ــ که گاهی میتواند به مثابه متغیر مستقل و گاهی وابسته و میانجی عمل کند. تحقیق حاضر را به شیوه ی مطالعه ی کتابخانهای و با بهرهگیری از مبانی نظری و تجربی خودکارآمدی انجام داده ایم. در این تحقیق، ضمن شناسایی جایگاه و اهمیت خودکارآمدی در سازمانها، نقش آن در عملکرد کارکنان، و به تبع آن سازمان، را بررسی کرده ایم. برای تحقق این هدف، علاوه بر تعریف و شناسایی انواع خودکارآمدی (مدیریتی، فردی، حافظه، ادراک شده، هویت- فرصت، پایدار، شغلی و جمعی)، منابع اصلی خودکارآمدی را، که عبارتاز دستاورد های عملکردی، تجربه جانشینی، ترغیب کلامی و حالتهای کاراندام شناسانه است، بررسی کرده ایم.پیکره ی اصلی این نوشتار به بررسی مولفههای نُه گانه ی خودکارآمدی پرداخته است؛ در این مقاله،ضمن شناسایی پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدیاز طریق مطالعه ی تحقیقاتی که دانشمندان این حوزه ی مطالعاتی داشته اند، الگوی مفهومی جدیدی شامل عوامل پیشایند، مولفه ها و پیامدهای خودکارآمدی شناسایی و استخراج شده است. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سطوح خودکارآمدی, ابعاد خودکارآمدی, عوامل اثرگذار بر خودکارآمدی, مولفه های خودکارآمدی, انواع خودکارآمدی, پیامدهای خودکارآمدی |
|
نویسندگان مقاله |
رضا اثرزاده |
حسین بجانی |
عماد ملکی نیا |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9319_ca4dabc1378dcd7b2fd1bb318168342a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|