|
توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۴۸، صفحات ۱۱-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی چالشهای پنج دوره اجرای الگوی تعالی سازمانی ودجا و مقایسه آن با الگوی تعالی سازمانی مکنا |
|
چکیده فارسی مقاله |
توجه به تعالی فردی- سازمانی و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات در چند سال اخیر موضوعی مهم و شایان توجه است که بیشتر سازمانها به آن گرایش پیدا کردهاند. در این بین سازمانهای نظامی و دفاعی نیز، با توجه به مأموریتها و اهدافی که دارند و به تناسب ابعاد سازمانی، به سمت رشد و تعالی حرکت نمودهاند. وزارت دفاع نیز در دهه اخیر به شکلی گسترده به طراحی و اجرای برنامههای پایش و تعالی پرداخته است؛ با توجه به تلاش و جدیت کارشناسان و دامنه گسترده شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه، تجارب برتری را در این زمینه کسب نموده است. باید توجه کرد که در این مسیر چالشها و نقاط ضعف فراوانی وجود داشته است که شناخت و اولویتبندی آنها برای بهبود و ارتقای الگو، هموار نمودن مسیر و بهرهمندی دیگر سازمانها لازم و ضروری است. در این پژوهش، به منظور ارتقا و بهبود الگوی مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی ناجا (مکنا)، از الگوی نظامی و ملی تعالی ودجا بهره گرفته شده است به این صورت که مهمترین چالشها و نقاط ضعف این الگو پس از مصاحبه با کارشناسان حوزه تعالی در سازمان عرضهکننده و سازمانهای متقاضی جایزه تعالی شناسایی شد؛ پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامه، هر یک از چالشها بر حسب اهمیت، با استفاده از شیوه آزمون فریدمن، اولویتبندی شد. در ادامه، ویژگیهای برتر هر دو الگوی مکنا و ودجا بازشناسی و با یکدیگر مقایسه شد. سرانجام، با توجه به اهدافی که الگوی مکنا دنبال میکند، راهکارها و پیشنهادهایی به منظور بهبود و ارتقای سطح کیفی الگوی تعالی مکنا مطرح شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
ارزیابی چالشهای پنج دورة اجرای الگوی تعالی سازمانی ودجا و مقایسة آن با الگوی تعالی سازمانی مکنا |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
توجه به تعالی فردی- سازمانی و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات در چند سال اخیر موضوعی مهم و شایان توجه است که بیشتر سازمانها به آن گرایش پیدا کردهاند. در این بین سازمانهای نظامی و دفاعی نیز، با توجه به مأموریتها و اهدافی که دارند و به تناسب ابعاد سازمانی، به سمت رشد و تعالی حرکت نمودهاند. وزارت دفاع نیز در دهة اخیر به شکلی گسترده به طراحی و اجرای برنامههای پایش و تعالی پرداخته است؛ با توجه به تلاش و جدیت کارشناسان و دامنة گستردة شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه، تجارب برتری را در این زمینه کسب نموده است. باید توجه کرد که در این مسیر چالشها و نقاط ضعف فراوانی وجود داشته است که شناخت و اولویتبندی آنها برای بهبود و ارتقای الگو، هموار نمودن مسیر و بهرهمندی دیگر سازمانها لازم و ضروری است. در این پژوهش، به منظور ارتقا و بهبود الگوی مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی ناجا (مکنا)، از الگوی نظامی و ملی تعالی ودجا بهره گرفته شده است به این صورت که مهمترین چالشها و نقاط ضعف این الگو پس از مصاحبه با کارشناسان حوزة تعالی در سازمان عرضهکننده و سازمانهای متقاضی جایزة تعالی شناسایی شد؛ پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامه، هر یک از چالشها بر حسب اهمیت، با استفاده از شیوة آزمون فریدمن، اولویتبندی شد. در ادامه، ویژگیهای برتر هر دو الگوی مکنا و ودجا بازشناسی و با یکدیگر مقایسه شد. سرانجام، با توجه به اهدافی که الگوی مکنا دنبال میکند، راهکارها و پیشنهادهایی به منظور بهبود و ارتقای سطح کیفی الگوی تعالی مکنا مطرح شد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احسان دهقانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9296_3429b4bec7ff57f66c7c54f8b8bd9e58.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|