توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۴۹، صفحات ۶۳-۷۸

عنوان فارسی الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. این تحقیق، از بُعد هدف، کاربردی و، از بُعد ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش چهارصد نفر است. از آنجا که این تعداد شامل کل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است، با توجه به جدول مورگان، دویست نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در این پژوهش دو پرسش نامه تهیه و استفاده شده است. پرسش نامه اول ساختار سازمانی را در سه بُعد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی ارزیابی می کند؛ پرسش نامه دوم سه بُعد مدیریت دانش شامل خلق، انتقال و حفظ دانش را ارزیابی می کند. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آموس نسخه 20 و اس.پی.اس.اس نسخه 19 تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار، و پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تاثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند؛ افزایش پیچیدگی در سازمان نیز، با افزایش مهارت های شغلی، باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابعاد ساختار سازمانی، ابعاد مدیریت دانش، موفقیت مدیریت دانش،

عنوان انگلیسی الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش
چکیده انگلیسی مقاله این پژوهش با هدف الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. این تحقیق، از بُعد هدف، کاربردی و، از بُعد ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش چهارصد نفر است. از آنجا که این تعداد شامل کل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است، با توجه به جدول مورگان، دویست نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در این پژوهش دو پرسش نامه تهیه و استفاده شده است. پرسش نامه اول ساختار سازمانی را در سه بُعد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی ارزیابی می کند؛ پرسش نامه دوم سه بُعد مدیریت دانش شامل خلق، انتقال و حفظ دانش را ارزیابی می کند. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آموس نسخه 20 و اس.پی.اس.اس نسخه 19 تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار، و پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تاثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند؛ افزایش پیچیدگی در سازمان نیز، با افزایش مهارت های شغلی، باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ابعاد ساختار سازمانی, ابعاد مدیریت دانش, موفقیت مدیریت دانش

نویسندگان مقاله مرجان فراشی |


حمیده رشادت جو |



نشانی اینترنتی http://pod1.jrl.police.ir/article_9346_a734fb7ab63fd26a9abc3bcac550e027.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات