|
توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۴۹، صفحات ۶۳-۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. این تحقیق، از بُعد هدف، کاربردی و، از بُعد ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش چهارصد نفر است. از آنجا که این تعداد شامل کل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است، با توجه به جدول مورگان، دویست نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در این پژوهش دو پرسش نامه تهیه و استفاده شده است. پرسش نامه اول ساختار سازمانی را در سه بُعد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی ارزیابی می کند؛ پرسش نامه دوم سه بُعد مدیریت دانش شامل خلق، انتقال و حفظ دانش را ارزیابی می کند. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آموس نسخه 20 و اس.پی.اس.اس نسخه 19 تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار، و پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تاثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند؛ افزایش پیچیدگی در سازمان نیز، با افزایش مهارت های شغلی، باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ابعاد ساختار سازمانی، ابعاد مدیریت دانش، موفقیت مدیریت دانش، |
|
عنوان انگلیسی |
الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
این پژوهش با هدف الگوسازی معادلات ساختاری تاثیر ساختار سازمانی بر موفقیت مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. این تحقیق، از بُعد هدف، کاربردی و، از بُعد ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش چهارصد نفر است. از آنجا که این تعداد شامل کل کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است، با توجه به جدول مورگان، دویست نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در این پژوهش دو پرسش نامه تهیه و استفاده شده است. پرسش نامه اول ساختار سازمانی را در سه بُعد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی ارزیابی می کند؛ پرسش نامه دوم سه بُعد مدیریت دانش شامل خلق، انتقال و حفظ دانش را ارزیابی می کند. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آموس نسخه 20 و اس.پی.اس.اس نسخه 19 تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار، و پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تاثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند؛ افزایش پیچیدگی در سازمان نیز، با افزایش مهارت های شغلی، باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ابعاد ساختار سازمانی, ابعاد مدیریت دانش, موفقیت مدیریت دانش |
|
نویسندگان مقاله |
مرجان فراشی |
حمیده رشادت جو |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9346_a734fb7ab63fd26a9abc3bcac550e027.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|