|
توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۴۹، صفحات ۴۱-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
رویکردی نو از قوانین باهم آیی در رتبه بندی عملکرد واحدهای نیروی انتظامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
بررسی عملکرد یکی از مهم ترین فرایندهای راهبردی در هر سازمان است که مدیر و کارکنان از طریق آن به نقاط قوت و ضعف سازمان پی می برند و با ریشه یابی آن ها اقدامات اصلاحی برای بهبود عملکرد را انجام می دهند. بدین منظور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به تاسیس مرکز نظارت همگانی (سامانه 197) با هدف اعمال نظارت مردمی بر عملکرد پلیس کرده است. یکی از ماموریت های اصلی این مرکز بررسی عملکرد کارکنان و واحدهای مختلف ناجاست. پایگاه داده این مرکز بر اساس نوع پیام ها در قالب انتقاد، پیشنهاد، شکایت و قدردانی است. در این مقاله، با استفاده از داده های این سامانه، بر رتبه بندی عملکرد واحدهای مختلف ناجا تمرکز می شود و رویکردی جدید از کاربرد قوانین باهم آیی در این حوزه معرفی می شود. به منظور استخراج قوانین باهم آیی از الگوریتم اپریوری استفاده شده و رتبه بندی واحدهای مختلف بر اساس قوانین به دست آمده صورت گرفته است. بدین منظور، پنج تخلفی که، به لحاظ فراوانی، رتبه های اول را به خود اختصاص داده، بررسی شده است، که عبارت است از: حضور به موقع نداشتن، اعمال خلاف شئون نظامی، اعمال مدیریت نکردن، رسیدگی نکردن به پرونده و رعایت نکردن بخشنامه های داخلی. در واقع، برای هر یک از این پنج تخلف در هر یک از واحدهای ناجا، در سطح استان های مختلف، رتبه بندی صورت گرفته است. نتایج به دست آمده می تواند در اختیار مدیران ناجا قرار گیرد تا مشکلات و مسائل ناشی از نارضایتی مردم شناسایی و در جهت رفع آن ها راه کارهای عملی عرضه شود. همچنین، رویکرد عرضه شده می تواند در موارد مشابه به منظور رتبه بندی و مقایسه واحدهای مختلف استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی، داده کاوی، قوانین باهم آیی، |
|
عنوان انگلیسی |
رویکردی نو از قوانین باهم آیی در رتبه بندی عملکرد واحدهای نیروی انتظامی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
بررسی عملکرد یکی از مهم ترین فرایندهای راهبردی در هر سازمان است که مدیر و کارکنان از طریق آن به نقاط قوت و ضعف سازمان پی می برند و با ریشه یابی آن ها اقدامات اصلاحی برای بهبود عملکرد را انجام می دهند. بدین منظور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به تاسیس مرکز نظارت همگانی (سامانه 197) با هدف اعمال نظارت مردمی بر عملکرد پلیس کرده است. یکی از ماموریت های اصلی این مرکز بررسی عملکرد کارکنان و واحدهای مختلف ناجاست. پایگاه داده این مرکز بر اساس نوع پیام ها در قالب انتقاد، پیشنهاد، شکایت و قدردانی است. در این مقاله، با استفاده از داده های این سامانه، بر رتبه بندی عملکرد واحدهای مختلف ناجا تمرکز می شود و رویکردی جدید از کاربرد قوانین باهم آیی در این حوزه معرفی می شود. به منظور استخراج قوانین باهم آیی از الگوریتم اپریوری استفاده شده و رتبه بندی واحدهای مختلف بر اساس قوانین به دست آمده صورت گرفته است. بدین منظور، پنج تخلفی که، به لحاظ فراوانی، رتبه های اول را به خود اختصاص داده، بررسی شده است، که عبارت است از: حضور به موقع نداشتن، اعمال خلاف شئون نظامی، اعمال مدیریت نکردن، رسیدگی نکردن به پرونده و رعایت نکردن بخشنامه های داخلی. در واقع، برای هر یک از این پنج تخلف در هر یک از واحدهای ناجا، در سطح استان های مختلف، رتبه بندی صورت گرفته است. نتایج به دست آمده می تواند در اختیار مدیران ناجا قرار گیرد تا مشکلات و مسائل ناشی از نارضایتی مردم شناسایی و در جهت رفع آن ها راه کارهای عملی عرضه شود. همچنین، رویکرد عرضه شده می تواند در موارد مشابه به منظور رتبه بندی و مقایسه واحدهای مختلف استفاده شود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی, داده کاوی, قوانین باهم آیی |
|
نویسندگان مقاله |
علی محمد احمدوند |
الهام آخوندزاده |
زینب محمدیانی |
بهروز مینایی بیدگلی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9345_1b58ee399c671dee947f88a09542de6b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|