توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۱

عنوان فارسی معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان‌ها(مورد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق چهارصد نفر از کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. از این میان دویست نفر به مثابه نمونه پژوهش انتخاب شد. به منظور جمع‌آوری نظر کارکنان، دو پرسش‌نامه تهیه و در میان کارکنان توزیع شد. داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای آموس نسخه‌بیست و اس.پی.اس.اس نسخه‌نوزده تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار بود. همچنین پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می‌دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی به طور مستقیم بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تأثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می‌دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند. افزایش پیچیدگی در سازمان نیز با افزایش مهارت‌های شغلی باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختار سازمانی، پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، الگوی بلوگود، مدیریت دانش،

عنوان انگلیسی معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان‌ها(مورد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران)
چکیده انگلیسی مقاله این پژوهش با هدف معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. جامعة آماری این تحقیق چهارصد نفر از کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. از این میان دویست نفر به مثابه نمونة پژوهش انتخاب شد. به منظور جمع‌آوری نظر کارکنان، دو پرسش‌نامه تهیه و در میان کارکنان توزیع شد. داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلة ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای آموس نسخة‌بیست و اس.پی.اس.اس نسخة‌نوزده تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار بود. همچنین پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می‌دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی به طور مستقیم بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تأثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می‌دهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند. افزایش پیچیدگی در سازمان نیز با افزایش مهارت‌های شغلی باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ساختار سازمانی, پیچیدگی, رسمیت, تمرکز, الگوی بلوگود, مدیریت دانش

نویسندگان مقاله مرجان فراشی |


حمیده رشادت‌جو |



نشانی اینترنتی http://pod1.jrl.police.ir/article_9548_9cc3b43771562a009d33fe56118af93d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات