|
توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمانها(مورد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق چهارصد نفر از کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. از این میان دویست نفر به مثابه نمونه پژوهش انتخاب شد. به منظور جمعآوری نظر کارکنان، دو پرسشنامه تهیه و در میان کارکنان توزیع شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آموس نسخهبیست و اس.پی.اس.اس نسخهنوزده تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار بود. همچنین پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان میدهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی به طور مستقیم بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تأثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان میدهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند. افزایش پیچیدگی در سازمان نیز با افزایش مهارتهای شغلی باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ساختار سازمانی، پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، الگوی بلوگود، مدیریت دانش، |
|
عنوان انگلیسی |
معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمانها(مورد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
این پژوهش با هدف معرفی چارچوبی برای ارزیابی تأثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است. جامعة آماری این تحقیق چهارصد نفر از کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. از این میان دویست نفر به مثابه نمونة پژوهش انتخاب شد. به منظور جمعآوری نظر کارکنان، دو پرسشنامه تهیه و در میان کارکنان توزیع شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلة ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آموس نسخةبیست و اس.پی.اس.اس نسخةنوزده تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بُعد رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار بود. همچنین پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان میدهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی به طور مستقیم بر سه بُعد خلق دانش، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تأثیرگذار است. از این رو رسمیت کم و ساختار غیر متمرکز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان میدهد که به منظور اجرای مدیریت دانش با یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند. افزایش پیچیدگی در سازمان نیز با افزایش مهارتهای شغلی باعث شده است که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق، انتقال و حفظ دانش بپردازند. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ساختار سازمانی, پیچیدگی, رسمیت, تمرکز, الگوی بلوگود, مدیریت دانش |
|
نویسندگان مقاله |
مرجان فراشی |
حمیده رشادتجو |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9548_9cc3b43771562a009d33fe56118af93d.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|