|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۸۷، شماره ۱۹، صفحات ۸۳-۱۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه نقش مشتریان برای سازمان ها از حالت پیروی محض از تولیدکننده، به هدایت سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و حتی محققان و نوآوران مبدل گشته است. به این ترتیب بسیاری از مفاهیم و تئوری های سازمان و مدیریت بر محور «مشتری مداری» و چگونگی کسب رضایت مشتریان ارائه شده اند. در دنیای رقابتی و بازارهای پیچیده داخلی و بین المللی امروز، سمت و سوی کلیه فعالیت های سازمان ها برای تامین نیازهای مشتریان و مخاطبان و کسب رضایت و اعتماد آن ها می باشد. در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت هر سازمانی به رفتار مشتری و مخاطب آن بستگی دارد. از طرفی از نگاه اسلام مشتری مداری را نوعی ارزش نهادن به انسان و تامین حوائج و نیازهای او می توان تعریف کرد. لذا با توجه به اینکه انسان موجودی است که در دیدگاه دین مبین اسلام اشرف مخلوقات و خلیفه الله می باشد؛ فهم رهنمودها و اصول و مبانی که دین اسلام در زمینه مشتری مداری دارد باید مورد توجه سازمان ها در جوامع اسلامی قرار گیرد. مقاله ی حاضر پس از بیان مفهوم مشتری و نیازهای او و رضایت مشتریان، به بررسی آیات و روایات مرتبط با این موضوع در سه سطح کلی زیر می پردازد: 1-مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام (مواردی را شامل می شوند که در تمامی معاملات مبنا قرار می گیرند و در صورت تخلف از آن ها معامله با مشکل مواجه می شود)؛ 2-روش های معامله و احکام برخورد با مشتری (شامل واجبات و محرمات و احکام معاملات می باشد)؛ 3-رفتار و اخلاق در برخورد با مشتری تحقیق حاضر با هدف آشنایی با مبانی و اصول و راه کارهای ارائه شده در دین مبین اسلام در خصوص مفهوم «مشتری مداری» انجام شده است. این مقاله از نوع تحقیقات کاربردی بوده و روش انجام آن پیمایشی و مطالعات کتابخانه ای می باشد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشتری، نیازهای مشتری، رضایت مشتری، مشتری مداری، معامله، اسلام، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
روح الله تولایی |
سیدعبدالله صالح نژاد |
مریم حمیدزاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9446_780354b6f7dd8de0aefd910e1be8b955.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|