|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۹۱، شماره ۴۱، صفحات ۶۱-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
راهبرد کیفی پژوهش قومنگاری: مفهوم، پارادایم، ویژگیها و مباحث تکمیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
قومنگاری یکی از روشهای کیفی تحقیق در علوم انسانی است. در این روش محقق با درگیری فعال در میدان تحقیق به دنبال مشارکت در توسعه معرفت علمی در گروهها یا فرهنگ-هاست. در این رویکرد، افراد، با استفاده از ابزارهایی متنوع، به منظور دریافت معانی اجتماعی در شرایط طبیعی بررسی میشوند. مشاهده گروه پژوهش در شرایط طبیعی و سرانجام تحلیل و ارزیابی یافتهها در زمینه و بستر پژوهش باعث دیدی جامع در تحقیق قومنگاری با اعتبار نسبتاً بالایی شده است. در این مقاله سعی شده است ابعاد گوناگون پژوهش قومنگاری بررسی شود. به همین منظور، پارادایم و روششناسی غالب در این روش و مراحل تحقیق با رویکرد قومنگاری معرفی شده است. در نهایت رویکردی نو با عنوان «قومنگاری انتقادی» مطرح شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
قومنگاری یکی از روشهای کیفی تحقیق در علوم انسانی است. در این روش محقق با درگیری فعال در میدان تحقیق به دنبال مشارکت در توسعة معرفت علمی در گروهها یا فرهنگ-هاست. در این رویکرد، افراد، با استفاده از ابزارهایی متنوع، به منظور دریافت معانی اجتماعی در شرایط طبیعی بررسی میشوند. مشاهدة گروه پژوهش در شرایط طبیعی و سرانجام تحلیل و ارزیابی یافتهها در زمینه و بستر پژوهش باعث دیدی جامع در تحقیق قومنگاری با اعتبار نسبتاً بالایی شده است. در این مقاله سعی شده است ابعاد گوناگون پژوهش قومنگاری بررسی شود. به همین منظور، پارادایم و روششناسی غالب در این روش و مراحل تحقیق با رویکرد قومنگاری معرفی شده است. در نهایت رویکردی نو با عنوان «قومنگاری انتقادی» مطرح شده است. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا پویا |
زینب ملکی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9260_7e14759b497c740b347be4ded23b2730.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|