|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴۴، صفحات ۱۱-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ابعاد و ویژگیهای الگوی مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی نیروی انتظامی (مکنا) |
|
چکیده فارسی مقاله |
کیفیت و تعالی سازمانی یکی از جنبههای حیاتی ارتقای هر سازمان است. توجه به این مهم باعث میشود که، ضمن دستیابی به بهبودهای مقطعی کیفیت، اهداف تعالی نیز دنبال شود. در این مقاله، ضمن ذکر ضرورت توجه به کیفیت و تعالی در خدمات نیروی انتظامی، به معرفی الگوی طراحیشده مکنا میپردازیم. همچنین درباره عناصر مد نظر در الگو، سطوح ممیزی مکنا و ویژگیهای الگو در این مقاله بحث میکنیم. در ادامه نیز مقایسهای تطبیقی با برخی از الگوهای مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی صورت گرفته است و نتیجه آن را به صورت مقایسهای نشان میدهیم. 65 درصد از پلیس کشورهای تحت بررسی این مقاله از استاندارد ایزو 9000 و 31 درصد از الگوی تعالی ای. اف. کیو. ام. (EFQM) به مثابه الگوی مدیریت کیفیت استفاده کردهاند و هیچ یک از پلیسهای بررسیشده الگوی بومی طراحی نکردهاند. همچنین نتایج بررسیها نشان میدهد که الگوی مکنا در سی درصد از مؤلفهها به استاندارد ایزو 9000 شباهت دارد، در 26 درصد از مؤلفهها متأثر از الگوی اروپایی تعالی ای. اف. کیو. ام. است و در 44 درصد از مؤلفهها منحصر به فرد بوده است؛ با توجه به مؤلفههای منحصر به فرد الگوی مکنا، اجرای آن میتواند به ایجاد تحول سازمانی و ارتقای کیفیت در خدمات نیروی انتظامی منجر شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
کیفیت و تعالی سازمانی یکی از جنبههای حیاتی ارتقای هر سازمان است. توجه به این مهم باعث میشود که، ضمن دستیابی به بهبودهای مقطعی کیفیت، اهداف تعالی نیز دنبال شود. در این مقاله، ضمن ذکر ضرورت توجه به کیفیت و تعالی در خدمات نیروی انتظامی، به معرفی الگوی طراحیشدة مکنا میپردازیم. همچنین دربارة عناصر مد نظر در الگو، سطوح ممیزی مکنا و ویژگیهای الگو در این مقاله بحث میکنیم. در ادامه نیز مقایسهای تطبیقی با برخی از الگوهای مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی صورت گرفته است و نتیجة آن را به صورت مقایسهای نشان میدهیم. 65 درصد از پلیس کشورهای تحت بررسی این مقاله از استاندارد ایزو 9000 و 31 درصد از الگوی تعالی ای. اف. کیو. ام. (EFQM) به مثابه الگوی مدیریت کیفیت استفاده کردهاند و هیچ یک از پلیسهای بررسیشده الگوی بومی طراحی نکردهاند. همچنین نتایج بررسیها نشان میدهد که الگوی مکنا در سی درصد از مؤلفهها به استاندارد ایزو 9000 شباهت دارد، در 26 درصد از مؤلفهها متأثر از الگوی اروپایی تعالی ای. اف. کیو. ام. است و در 44 درصد از مؤلفهها منحصر به فرد بوده است؛ با توجه به مؤلفههای منحصر به فرد الگوی مکنا، اجرای آن میتواند به ایجاد تحول سازمانی و ارتقای کیفیت در خدمات نیروی انتظامی منجر شود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی بشیری |
محمد خدایی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod1.jrl.police.ir/article_9271_e9da3b20fb8e3845f7b1f8ab6f790b85.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|