|
انتظام اجتماعی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی در رعایت حقوق شهروندی (در بین کارکنان کلانتریهای ناجا) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این تحقیق با هدف بررسی میزان تأثیر رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی از کارکنان کلانتریهای ناجا بر حفظ و ارتقای رعایت حقوق شهروندی انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است. جامعه آماری 500 نفر از کارکنان کلانتریها و کارشناسان ادارات رسیدگی به شکایات مراکز بازرسی در همه استانها، یگانهای مستقل و پلیسهای تخصصی ناجا بوده است که یک صد نفر از آنان به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شده اند. با اتکا به مبانی نظری، پرسشنامه ای با 15 سؤال مرتبط با فرضیه تحقیق طراحی شد که پس از تأیید روایی و پایایی، بین نمونه آماری توزیع گردید و در نهایت نتایج دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی در حفظ و ارتقای رعایت حقوق شهروندی توسط کارکنان کلانتریهای ناجا تأثیر مثبت دارد و حفظ حریم خصوصی در تفتیش و بازرسی منازل، کاهش خشونت فیزیکی ( ضرب و جرح ) توسط مأموران، تکریم ارباب رجوع توسط مأموران در اولویت اول شاخصهای حفظ و ارتقای رعایت حقوق شهروندی می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازرسی،گزارشهای مردمی،فساد اداری،حقوق شهروندی،کلانتری،ناجا، |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Addressing People’s Complaints and Reports in Citizenship Rights (Among I.R.I Police Personnel) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study investigated the effect of addressing public complaints and reports about I.R.I Police personnel on the protection and promotion of citizenship rights. The research method is descriptive-survey and the data collection instruments were questionnaire and interview. The statistical population consists of 500 police staffs and the experts of complaint department ofinspection centers in provinces, and police special and independent units. 100 members of them were selected as the sample using stratified sampling method with proportional allocation. Relying on the theoretical bases, a questionnaire containing 15 relevant questions with research hypotheses was designed and after confirming its validity and reliability it was distributed among the sample participants. Finally, the obtained data were analyzed. The results indicated that addressing people’s complaints and reports have a positive effect on the maintenance and promotion of citizenship rights by police personnel. Preserving privacy in home inspection, decreasing physical violence (assault) by the officers, and honoring customers by officers are in the first priority of the characteristics of maintenance and promotion of citizenship rights. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
خسرو اسکندری | استاد
مرتضی صالحی | پژوهشگر
|
|
نشانی اینترنتی |
|
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|