انتظام اجتماعی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۷-۳۸

عنوان فارسی ارزشیابی سطوح سه گانه ( قصد شده ، اجرا شده و کسب شده) برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد عملیات انتظامی
چکیده فارسی مقاله فعالیت نظم و انتظام اجتماعی به مثابه کانون برنامه های درسی در دانشگاه علوم انتظامی در بردارنده مجموعه ای از صلاحیت ها و توانایی هاست و دانشگاه علوم انتظامی به منظور آماده سازی افسران پلیس در این زمینه تأسیس شده است. محققان در این پژوهش به جست و جوی میزان تطابق سطوح سه گانه برنامه درسی می پردازند و پس از تعیین مجموعه صلاحیت های پلیسی به منظور آموزش و تربیت دانشجویان متناسب با جهان در حال تغییر ، محتوای برنامه دروس دوره کارشناسی ارشد عملیات انتظامی ( برنامه درسی مدیریت پیشگیری از جرایم، پلیس انتظامی تطبیقی ، مشارکت همگانی، جغرافیای جرایم و برنامه درسی تجزیه و تحلیل وقایع انتظامی ) را بررسی می کنند . هدف از این بررسی ، روشن کردن این نکته است که محتوا ، اهداف و سرفصل ها و در نهایت فرآیند اجرایی برنامه دروس تخصصی تا چه اندازه صلاحیت های پلیسی را در افسران دانشجو ایجاد کرده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را مدرسان گروه انتظامی، مدرسان دروس تخصصی برنامه درسی عملیات انتظامی ، دانشجویان و دانش آموختگان این دوره تشکیل می دهند. شیوه نمونه گیری با توجه به محدودیت جامعه آماری به صورت تمام شمار بوده است. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن در مرحله مقدماتی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان تحقق صلاحیت های پلیسی از طریق فرآیند اجرایی برنامه های درسی در دانشجویان در حد پایین است به طوری که این میزان 7/40 درصد احراز شده که این درصد بیانگر نازل بودن میزان تحقق این صلاحیت ها در دانشجویان و دانش آموختگان می باشد . دلیل پایین بودن میزان تحقق صلاحیت های پلیسی به عدم تطابق سطوح برنامه درسی بر می گردد که این تطابق بین هر برنامه درسی قصد شده با اجرا شده 5/41 درصد و بین برنامه درسی اجرا شده و کسب شده 76/40 درصد است.نتایج این پژوهش نشان می دهد که فقدان تطابق بین سطوح برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد عملیات انتظامی در عدم تحقق صلاحیت های پلیسی در دانشجویان مؤثر است و هم چنین نداشتن دیدگاه سیستمی در تدوین ، طراحی و اجرای برنامه درسی و عدم توجه به نیاز سنجی و در مورد صلاحیت های پلیسی از سوی کمیته عملیات انتظامی و نادیده گرفتن ملاک و معیارهای مربوط به سطوح سه گانه باعث عدم تحقق صلاحیت های پلیس و در دانشجویان و دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد عملیات انتظامی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ارزشیابی سطوح سه گانه ( قصد شده ، اجرا شده و کسب شده) برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد عملیات انتظامی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علی امیرتقوی | mohammad ali amir taghavi
استاد

مجید علی عسگری |
استاد

نعمت اله موسی پور |
پژوهشگر

غلامرضا حاج حسین پور | haj hossein pour
پژوهشگر


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات